AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe 4.0 biturbo V8 van Porsche
553 pk en 770 Nm uit nieuw hart
52
Tijdens het 37ste Motor Symposium in Wenen heeft Porsche een nieuwe V8 gepresenteerd. Het blok is voorzien van twee turbo's en zal debuteren in de nieuwe Panamera.
Porsche heeft de nieuwe 4,0-liter biturbo V8 nog niet officieel aan het publiek voorgesteld, wel is de nieuwe krachtbron al geïntroduceerd tijdens het 37ste International Vienna Motor Symposium. We moeten het daarom voorlopig met een handjevol feitjes doen.
Zo weten we dat het blok de 4.8-liter V8 uit de huidige Cayenne en Panamera zal vervangen. De nieuwe biturbo V8 zal in de Porsche Panamera Turbo debuteren, waarin hij goed zal zijn voor 553 pk en 770 Nm koppel. Het koppel is beschikbaar tussen 1.960 en 4.500 tpm. Daarmee kruipt de nieuwe Panamera Turbo dichtbij de huidige, hoger gepositioneerde Turbo S-versie. Die laatste levert 570 pk en 750 Nm koppel.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche Cayenne en Porsche Panamera houden brandstofmotor tot ver in jaren 30
Vergelijkende test
BMW M5 vs. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - Plug-in powerplay
Vergelijkende test
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
Autotest
Test: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - bijna alles wat je van een auto kunt verlangen
Reportage