AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuw vlaggenschip: Saab 9-3 2,8 V6 turbo
Op de Autosalon van Genève presenteerde Saab naast de SportEstate ook nog een 2,8-liter V6 turbomotor voor de 9-3. Net als de stationwagen moeten we nog wachten tot september totdat de auto bij de dealers verschijnt.
Op de Autosalon van Genève presenteerde Saab naast de SportEstate ook nog een 2,8-liter V6 turbomotor voor de 9-3. Net als de stationwagen moeten we nog wachten tot september totdat de auto bij de dealers verschijnt.
De 2,8-liter turbomotor krijgt een plaatsje in de Saab 9-3 Aero. De krachtbron levert 250 pk en heeft een maximaal koppel van 350 Nm dat wordt bereikt tussen 2.000 en 4.500 tpm. Volgens Saab is dat meer trekkracht dan welke andere 6-cilinder dan ook in deze klasse.
De 2,8-liter V6 motor is niet nieuw binnen General Motors. Hij wordt al geleverd in de Cadillac CTS. Daar heeft hij echter geen turbocompressor en brengt hij het tot 215 pk. De turbocompressor is een Mitsubishi TDO4-15TK en heeft 2 ingangen. Per cilinderbank wordt hij gevoed. De turbo is gemaakt van een speciaal soort lichtmetaal die de compressor bestand maakt tegen hoge temperaturen en extreme centrifugaalkrachten. Ook is hij vrijwel ongevoelig voor corrosie. Volgens Saab doet de turbo zijn werk zo subtiel dat de meter van de turbodruk tijdens het rijden het enige bewijs is dat er een compressor aanwezig is.
De sprint van 0 naar 100 van de Saab 9-3 2,8 V6 turbo verloopt in 6,9 seconden; de versie met automaat is een seconde trager. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 8,3 seconden. De maximum snelheid is 250 km/u; de wie de 6-traps automaat bestelt levert 5 km in.
Om de sportieve Saab niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, is de auto voorzien van een sportuitlaat met 2 eindpijpen.
De 2,8-liter V6 motor is niet nieuw binnen General Motors. Hij wordt al geleverd in de Cadillac CTS. Daar heeft hij echter geen turbocompressor en brengt hij het tot 215 pk. De turbocompressor is een Mitsubishi TDO4-15TK en heeft 2 ingangen. Per cilinderbank wordt hij gevoed. De turbo is gemaakt van een speciaal soort lichtmetaal die de compressor bestand maakt tegen hoge temperaturen en extreme centrifugaalkrachten. Ook is hij vrijwel ongevoelig voor corrosie. Volgens Saab doet de turbo zijn werk zo subtiel dat de meter van de turbodruk tijdens het rijden het enige bewijs is dat er een compressor aanwezig is.
De sprint van 0 naar 100 van de Saab 9-3 2,8 V6 turbo verloopt in 6,9 seconden; de versie met automaat is een seconde trager. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 8,3 seconden. De maximum snelheid is 250 km/u; de wie de 6-traps automaat bestelt levert 5 km in.
Om de sportieve Saab niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, is de auto voorzien van een sportuitlaat met 2 eindpijpen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Praktijkervaring
Praktijkervaring Saab 9-3 NG: voor eigenzinnige rijders
Achtergrond