‘Nergens wordt het autofabrikanten zo lastig gemaakt als in Europa’
Hyundai en Kia openen Europees ontwikkelingscentrum
Hyundai en Kia hebben in Duitsland voor 200 miljoen euro een hypermodern, technisch ontwikkelingscentrum gebouwd. De investering is volgens de zustermerken hard nodig om snel en adequaat te kunnen inspelen op de strenge eisen die Europa aan auto’s stelt.
"Nergens ter wereld wordt het autofabrikanten zo lastig gemaakt als in Europa", aldus de directie van de Zuid-Koreaanse autofabrikant, die steeds vaker auto’s in Europa ontwikkelt én produceert. Nota bene in Rüsselsheim, de bakermat van Opel, staat het gloednieuwe technische ontwikkelingscentrum, pal naast een soortgelijke vestiging die daar al sinds 2003 gevestigd was. Ook dat blijft operationeel.
Terwijl Opel gebukt gaat onder dalende verkopen en zelfs fabrieken moet sluiten, investeren de Koreanen hier in een centrum met ruim 500 ingenieurs en computerspecialisten die Hyundai’s, Kia’s en de modellen van het luxemerk Genesis optimaal geschikt moeten maken voor de Europese markt.
Want hoe beter auto’s aangepast worden aan de Europese wensen en eisen, hoe groter de kans op succes. Zo is bijvoorbeeld parkeren in Europa een veel groter probleem dan in de VS. Ook het fileprobleem is hier veel groter. Bovendien wordt in Europa met hogere snelheden gereden dan waar ook ter wereld. Dat vereist dan weer aanpassingen aan de rijtechniek, zoals de besturing en het onderstel.
Chinese nieuwkomers
De Zuid-Koreaanse autofabrikant ziet intussen tal van Chinese nieuwkomers in Europa verschijnen die óók een graantje willen meepikken. Dat maakt het extra urgent om snel te ontwikkelen en te innoveren. "De concurrentiestrijd wordt steeds feller," zegt Tyrone Johnson, de directeur van het nieuwe technisch ontwikkelingscentrum.
Volgens hem hebben autofabrikanten ook steeds meer moeite om de vele, snel veranderende regels in Europa te kunnen volgen. "Daarbij gaat het natuurlijk allereerst om de regels voor uitstoot: nergens ter wereld worden zulke strenge eisen aan uitlaatgassen gesteld. Maar het gaat ook om de botsveiligheid, of de privacy waar het data betreft. Cybersecurity is een ander aandachtspunt: hackers liggen op de loer in moderne auto’s die continu met internet verbonden zijn."
Johnson: "Verder willen we vooral ook auto’s maken die de Europese consumenten aanspreken. Juist in Europa is dat knap lastig met al die verschillende landen met hun eigen culturen en bijvoorbeeld ook infrastructuur. De consument in Scandinavië heeft andere verwachtingen van een auto dan die in Spanje. En de smalle weggetjes in Italië zijn niet te vergelijken met de wegen in het hoge noorden van Europa. De Duitsers stellen met hun hoge rijsnelheden op de Autobahn weer heel andere eisen aan een auto."
De ingenieurs van het nieuwe ontwikkelingscentrum wijzen erop dat daarnaast de Europese eenheid op veel punten nog ver te zoeken is. "Daar lopen we bijvoorbeeld tegenaan bij de verkeersbordherkenning in onze auto’s. Overal in de Europese Unie tref je andere verkeersborden aan: ze zien er anders uit of ze hebben een andere betekenis."
Uiteraard bevinden de grootste ontwikkelingscentra van Hyundai-Kia zich nog steeds in Korea en dat blijft zo. Maar de autofabrikant heeft bijvoorbeeld niet eerder zo’n groot semi-anechoïsch testlaboratorium gebouwd als nu in Rüsselsheim. Dat is een sterk geïsoleerde ruimte (anechoïsch betekent geluidsdood of echovrij) waar auto’s op een rollenbank zonder invloed van het weer of omgevingsgeluiden kunnen worden getest. Geluiden van de rijwind of de aandrijflijn, maar ook trillingen worden er geanalyseerd. En er kunnen windstromen worden gesimuleerd.
Het nieuwe ontwikkelingscentrum van Hyundai-Kia in het Duitse Rüsselsheim, bij Frankfurt.
Hogere snelheid
Een verschil met de Koreaanse ontwikkelingscentra is dat bij de tests in Duitsland standaard een topsnelheid van 260 km/h gehanteerd wordt, terwijl daar in het thuisland veel minder behoefte aan is. In Zuid-Korea geldt immers een maximumsnelheid van 110 km/h.
In één van de nieuwe laboratoria wordt ook technologie voor het opladen van elektrische auto’s ontwikkeld. Tyrone Johnson: "We zijn druk bezig met het verkorten van de oplaadtijd. Eigenlijk wil iedereen dat het opladen van een elektrische auto net zo snel gaat als een tankbeurt met een brandstofauto en dat die vervolgens net zo ver komt. Maar men vergeet dat daar ruim een eeuw ontwikkeling van verrbandingsmotoren aan vooraf is gegaan. Natuurlijk, het gaat gebeuren. Maar even geduld alsjeblieft."
Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan een dynamische rijsimulator met 360 graden beeldscherm waarin het mogelijk wordt om als bestuurder het autorijden onder allerlei omstandigheden te ervaren. Wel al klaar zijn de laboratoria voor de verdere ontwikkeling van Over-the-Air-updates (OTA), cybersecurity en ADAS-rijhulpen.
"Hoewel praktijktests met prototypes belangrijk blijven, verkleint de nieuwe locatie de afhankelijkheid van externe testomgevingen," aldus Tyrone Johnson. De nieuwe vestiging in Rüsselsheim is overigens niet de enige Europese investering van Hyundai-Kia. Begin dit jaar werd ook ook al 13 miljoen euro besteed aan de uitbreiding van het testcentrum van deze autofabrikant bij de Nürburgring.
Lees ook

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?

'Gebruikte banden kopen kan voordelig uitpakken, maar koop ze wel bij een specialist'

De Renault Zoe Preview zag er best lekker uit

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is
