Nee, je richtingaanwijzer hoeft niet oranje te zijn

Kleurrijke uitzondering

Ford Flex richtingaanwijzer

Richtingaanwijzers zijn oranje, punt. Toch? Toch niet, want twee andere kleuren zijn eveneens toegestaan voor de lampen die we in de volksmond ook wel knipperlichten noemen. Daarmee zijn Nederland, België en Luxemburg uitzonderingen ten opzichte van de ons omringende landen.

Als het gaat om de verlichting van auto’s, laat de wereld zich grofweg indelen in twee regio’s: Noord-Amerika enerzijds, de rest van de wereld anderzijds. Met ‘de rest van de wereld’ zou je ook ‘Europa’ kunnen zeggen, want veel landen houden voor wat betreft typegoedkeuringen Europese normen aan.

De eisen tussen deze twee wereldregio’s kunnen behoorlijk uiteenlopen. In de VS, Canada en deels ook Mexico, dat beide normen lijkt goed te keuren, wordt er bijvoorbeeld een hele kerstboom uit de kast getrokken als een voertuig boven een bepaalde breedte komt. De aldaar op iedere vierwieler verplichte ‘side marker’ krijgt in de toekomst vast een keer een apart artikel, terwijl mistachterlichten in Noord-Amerika niet, maar in Europa wel verplicht zijn.

Remlicht als richtingaanwijzer

Ook over iets simpels als richtingaanwijzers zijn we het in Europa niet met onze westerse bondgenoten eens. In de VS lijken ze er een sport van te maken om zoveel mogelijk functies in één unit te verstoppen. Het beroemdste resultaat daarvan is de rode richtingaanwijzer. Die deelt zijn plek en lampje in veel gevallen – maar niet altijd-  met het remlicht én het achterlicht. Die laatste twee kennen we in Europa in gecombineerde vorm. Het achterlicht brandt met een bepaalde, vrij zwakke sterkte en licht bij remmen vele malen feller op, binnen dezelfde behuizing. De Amerikanen voegen daaraan nog de functie van richtingaanwijzer toe. Het ‘remlicht’ knippert dan aan en uit bij richting aangeven (zie video onderaan), of ‘uit en weer aan’ als je gelijktijdig richting aangeeft en het rempedaal intrapt.

Vroeger kon je op deze manier tenminste één bolletje uitsparen, maar ook in het led-tijdperk heeft het combineren van richtingaanwijzers en remlichten soms voordelen. De Amerikaanse overheid stelt ook eisen aan het minimale oppervlak van richtingaanwijzers, dat je vaak eenvoudig kunt behalen door de functie simpelweg met remlichten samen te smelten.

In sommige gevallen, vaak bij Europese autobouwers, worden separate richtingaanwijzers ook wel rood gekleurd voor de Noord-Amerikaanse markt. Het ‘voordeel’ daarvan lijkt puur esthetisch en als voorbeeld kunnen we de BMW 3-serie van generatie E90 aandragen, al zijn er veel meer.

Europa

Wie een aldus uitgevoerde auto wil invoeren in Europa, loopt in de meeste landen tegen ingewikkelde ombouw-eisen aan. Hier is oranje in typegoedkeuringen immers de norm, dus moet je niet zelden op lelijke wijze een oranje lampje toevoegen. Vaak is dat mogeljk door achter het witte glas van de achteruitrijlichten oranjekleurige richtingaanwijzers te plaatsen, om het achteruitrijlicht vervolgens onder te brengen in een separate unit onder in de bumper. Goed nieuws voor wie in de Benelux woont: in Nederland, België en Luxemburg is dit niet nodig. Richtingaanwijzers moeten hier voor de keuring weliswaar in principe eveneens oranje zijn, maar mogen aan de achterzijde naar keuze oranjekleurig (ook wel ‘ambergeel’) of rood licht uitstralen.

Stadslicht als richtingaanwijzer

De Ford Flex zoals hij uit de fabriek kwam boven, en zoals hij in de Benelux wordt goedgekeurd onder.

Aan de voorzijde speelt in sommige gevallen iets soortgelijks. Hier hebben ook Amerikaanse auto’s uiteraard geen remlichten, maar wel ‘parking lights’. Deze markeringslichten zijn vergelijkbaar met onze stadslichten en worden vaak gecombineerd met richtingaanwijzers. Laatstgenoemden zijn veel feller en zorgen zo voor voldoende onderscheid met de markeringslichten. Wat betreft kleur zijn ze gelijk: oranje is hier de norm.

Permanent brandende oranje lichten zijn in heel Europa illegaal, dus óók in de Benelux. Toch is er hier een makkelijke ‘escape’ die in veel gevallen een oplossing kan zijn: witte richtingaanwijzers. Waar richtingaanwijzers aan de achterzijde oranje óf rood mogen zijn, is aan de voorzijde naast oranje ook wit toegestaan. Wie dus te maken heeft met een auto die richtingaanwijzer en stadslicht in één oranje lampje combineert, kan dat oranje lampje voor de keuring simpelweg vervangen door een wit exemplaar. Stadslicht én richtingaanwijzer zijn daarmee wit, en dat mag. Opnieuw zijn Nederland, België en Luxemburg daarmee een uitzondering in onze regio: in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn richtingaanwijzers op een moderne personenauto gewoon altijd oranje.

Video

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.