Nederlandse HB Coupé op basis van Mazda MX-5
Paul en Tino Huet, twee broers uit Oegstgeest, kwamen in 2012 met de eerste tekeningen van de HB Coupé. Toen was het plan nog om de auto in 2014 klaar voor productie te hebben, maar dat blijkt niet haalbaar. De broers geven aan liever nog te wachten op de komst van de nieuwste generatie Mazda MX-5, die in 2015 verschijnt, om hun auto op te baseren. Het Sky Activ-chassis van de nieuwe roadster biedt volgens hen meer mogelijkheden dan het chassis van de MX-5 NC, dat ze aanvankelijk wilden gebruiken voor de HB Coupé.
De broers hebben goed contact met Mazda, en het Japanse bedrijf staat volledig achter hun idee om het nieuwe Sky Activ-chassis te gaan gebruiken. Het grote voordeel van dat chassis ten opzichte van dat van de huidige generatie MX-5, is het gewicht. Het chassis gaat naar verluidt zo'n 110 kilogram minder wegen dan het huidige. Dat is de voornaamste reden voor HB om te wachten tot dat voorhanden is.
Niet alleen het chassis, maar ook de stoelen en het stuurwiel van de nieuwe MX-5 zullen hun weg naar de HB Coupé vinden. Verder wil het merk in plaats van een zescilinder – zoals in de huidige HB Special - een lichtere viercilindermotor in de auto plaatsen. Door de gewichtsvermindering die ontstaat door toepassing van het lichtere chassis en de lichtere motor, zal de HB Coupé waarschijnlijk minder dan 800 kilogram wegen.
Door de productie naar 2016 uit te stellen, hebben de Huet Brothers ook meer tijd om kopers voor de auto te vinden. Tot nu toe hebben 21 geïnteresseerden geld ingelegd voor een HB Coupé, maar er is een minimum van 40 kopers nodig om het project rendabel te maken. Inmiddels heeft het bedrijf de geïnteresseerden weer terugbetaald vanwege het uitstel van de productie. Het wachten duurt voor hen dus nog wat langer, maar met de komst van de nieuwe MX-5 krijgt Nederland er straks weer een stukje vaderlandse autofabricage bij.
Lees ook
