Nederlandse EV-rijder ziet liever pk dan kw
Voor het overzicht
De opkomst van de elektrische auto ging hand in hand met die van jargon. Waar het vermogen van een verbrandingsmotor in Nederland normaliter wordt aangeduid met pk's, wordt het vermogen van elektromotoren vaak juist in kw's uitgedrukt. Het gros van de huidige en toekomstige EV-rijders geeft de voorkeur aan pk's. Dat en meer blijkt uit interessant onderzoek van de redactie achter het EV Jaarboek.
Uit onderzoek onder 10.498 huidige en toekomstige Nederlandse EV-rijders blijkt dat het gros van hen de voorkeur geeft voor de oude, vertrouwde pk's om het vermogen van elektromotoren mee uit te drukken. Het gaat om een ruime meerderheid van 84 procent.
Verder blijkt dat 38 procent van de ondervraagden prefereert dat autofabrikanten en -importeurs op dezelfde manier aangeven hoe rap een accupakket weer vol te laden is, door voor - bijvoorbeeld - de 10 tot 80 %-laadtijd aan geven. 46 procent wordt er het gelukkigst van als ook de maximale laadsnelheid in kW's daarbij wordt aangegeven.
Verder verkiest 80 procent van de ondervraagden de vermelding van de nettocapaciteit van een accupakket, in plaats van de bruto en/of nettocapaciteit. Tussen de brutocapaciteit en de daadwerkelijke bruikbare nettocapaciteit zit immers altijd een verschil.
Moest jij ook wennen aan kW's, kWh's, laadtijden en -percentages of word je tureluurs van afkortingen als SoC (State of Charge), AC, DC, Wh/km of CHAdeMO?