Nationale auto Turkije in productievorm
Dus Togg
TOGG heeft de ambitie om voor Turkije te worden wat DAF is voor Nederland. Eind 2019 liet het merk conceptversies van zijn eerste model zien en AutoWeek kan je nu de eerste platen laten zien van de productieversie van die SUV.
De Turkse president Recep Tayyip Erdoğan is al jaren van mening dat Turkije meer te bieden moet hebben in autoland. Hoewel merken als Renault, Toyota, Ford, Honda en Hyundai er fabrieken hebben staan, moet Turkije een eigen automerk krijgen. In 2017 werd Turkey's Automobile Joint Venture Group (TOGG) uit de grond gestampt, een bedrijf dat uit een zestal Turkse bedrijven bestaat dat onder merknaam TOGG zelf auto's wil gaan bouwen. Eind 2019 schotelde TOGG ons een stel prototypes van zijn beoogde eerstgeborene voor, een door designhuis Pininfarina getekende middelgrote SUV waarvan AutoWeek je nu de productieversie kan laten zien.
TOGG 'C-SUV'
TOGG duidt zijn beoogde eerstgeborene tot op heden aan met de werktitel C-SUV en dat is voorlopig ook de naam waarmee we het moeten doen. De C-SUV werd met twee verschillende frontjes aan de wereld getoond. Er was een versie met een opvallend dichte grille en een met een weelderiger ogende grille met een hele reeks verticale spijltjes en rondom meer chroomwerk. Op de patentplaten die AutoWeek je exclusief kan laten zien, zijn de productieversies van de C-SUV te zien die elk van een van de frontjes zijn voorzien. De C-SUV wordt net als de rest van de auto's van TOGG namelijk volledig elektrisch, een dichte grille sluit daar designtechnisch natuurlijk prima op aan.
Wat onderscheidt de auto's op deze patentplaten van de eind 2019 getoonde prototypes? Een aantal zaken. Zo heeft de variant van de TOGG C-SUV met de spijltjesgrille op deze patenttekeningen conventionele zijspiegels in plaats van de op stokjes geplaatste camera's van de conceptversies. De versie met de dichte grille heeft die digitale exemplaren wel. Daarnaast staan de SUV's op bescheidener lichtmetaal en zijn de relatief dure in de portieren verzonken handgrepen bij beide versies vervangen door conventionele exemplaren. In de voorbumper van beide varianten op de patentplaten nemen we mistlampen waar. De aanpassingen aan de achterzijde lijken beperkt te blijven tot de komst van een rustiger vormgegeven achterbumper met daarin een anders gevormde zilverkleurige skidplate met ernaast reflectoren.
De C-SUV staat voor 2022 op de rol en moet in het Turkse Gemlil gebouwd worden. In de daar gelegen productiefaciliteit heeft de auto het rijk niet lang alleen. Zo wil TOGG niet alleen een elektrische sedan, maar ook een elektrische hatchback, een compacte cross-over en een middelgrote elektrische MPV gaan produceren.