AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Murciélago fijngeslepen: de Edo LP710 /2
19
Edo Competition staat er om bekend dat ze de meest exclusieve exoten nog net even scherper maken. Zo nam het bedrijf uit Ahlen, Duitsland eerder al Ferrari Enzo's en Porsche Carrera GT's onder handen. Nu weten ze ook de Lamborghini Murciélago LP 640 op te vijzelen.
Zelf claimt Edo de snelste Murciélago ter wereld te hebben gebouwd. En eerlijk is eerlijk, de cijfers liegen er niet om. De 6,5-liter V12 produceert in de LP710 /2 710 pk en 700 Nm koppel. Goed om de auto in 3,2 seconden naar de honderd te katapulteren. Ongeveer 6 tellen later staat de teller al op tweehonderd. De topsnelheid ligt boven de 360 km/u.
Om de briesende stier uit Sant'Agata van deze nieuwe specificaties te voorzien is het gehele uitlaatsysteem van het blok tot de einddempers vervangen. Zelfs een ander vlinderkleppen-systeem is een optie. Deze kan naar wens op afstand worden bediend om het geluid van de twaalfpitter te regelen. Tevens zijn er andere nokkenassen geplaatst en is er een nieuw luchtfilter geïnstalleerd. Binnen in de motor zijn de cilinderkoppen gemodificeerd. Daarnaast hebben de Duitsers een ander motormanagement toegepast.
Edo heeft voor de stabiliteit van de supercar een geoptimaliseerd aerodynamisch pakket ontwikkeld. Hierbij hoort ook een verstelbare achterspoiler. De auto staat op lichtgewicht 19-inch lichtmetalen wielen met speciale hoge snelheidsbanden. De aandrijflijn hebben de tuners ook niet omgemoeid gelaten. De koppeling is vervangen door een door Edo Competition ontwikkeld exemplaar en zoals de naam LP710 /2 al doet vermoeden is de vierwielaandrijving verdwenen. Dit levert een gewichtsbesparing op van 40 kg en geeft de Lambo een kwikzilveriger weggedrag. De prijs is niet bekend, maar het moet wat waard zijn om er niet uitgereden te worden door een stationwagentje van MTM.