MPV's aan opmars bezig in China
Loslaten eenkindpolitiek geeft fabrikanten hoop
Van 1979 tot oktober dit jaar mochten Chinezen maximaal één kind krijgen, maar sinds kort is dat aantal verdubbeld. Daar heb je natuurlijk nog steeds geen zevenzitter voor nodig, maar toch verwachten experts een sterke groei in de MPV-verkopen in het enorme Aziatische land. Persbureau Reuters verklaart dat dat komt doordat veel Chinese gezinnen ook opa en oma in huis nemen. Bovendien is het bezit van een tweede auto in veel Chinese steden erg duur, en dan komt de zevenzitter al snel in beeld.
In de eerste tien maanden van dit jaar lag het aantal verkochte MPV's al 7,8 procent hoger dan in 2014, tegenover een groei van 1,5 procent voor de totale autoverkopen. De populairste onder de ruimtereuzen is de Wuling Hongguang. Ook de tweede plaats op het podium is voor een nationaal product: de Baojun 730. Dat wil niet zeggen dat er in het buitenland niets aan dit succes verdiend wordt: zowel Baojun als Wuling zijn middels joint-ventures aan General Motors gelinkt, en ook veel andere autofabrikanten hebben zulke samenwerkingsverbanden met Chinese merken.
In Europa is de verkoop van met name grote MPV's de laatste jaren juist fors ingezakt. Mensen die voorheen voor zo'n grote ruimtereus gingen vinden we nu vaak in een SUV of cross-over terug.