MPV's aan opmars bezig in China

Loslaten eenkindpolitiek geeft fabrikanten hoop

Wuling Hongguang
Of het door de recente invoering van de tweekindpolitiek komt wordt niet helemaal duidelijk, maar feit is dat het aantal verkochte MPV's in China groeit. Autofabrikanten hopen dat de 'minivan' na de SUV voor een nieuwe verkoopboost gaat zorgen.

Van 1979 tot oktober dit jaar mochten Chinezen maximaal één kind krijgen, maar sinds kort is dat aantal verdubbeld. Daar heb je natuurlijk nog steeds geen zevenzitter voor nodig, maar toch verwachten experts een sterke groei in de MPV-verkopen in het enorme Aziatische land. Persbureau Reuters verklaart dat dat komt doordat veel Chinese gezinnen ook opa en oma in huis nemen. Bovendien is het bezit van een tweede auto in veel Chinese steden erg duur, en dan komt de zevenzitter al snel in beeld.

In de eerste tien maanden van dit jaar lag het aantal verkochte MPV's al 7,8 procent hoger dan in 2014, tegenover een groei van 1,5 procent voor de totale autoverkopen. De populairste onder de ruimtereuzen is de Wuling Hongguang. Ook de tweede plaats op het podium is voor een nationaal product: de Baojun 730. Dat wil niet zeggen dat er in het buitenland niets aan dit succes verdiend wordt: zowel Baojun als Wuling zijn middels joint-ventures aan General Motors gelinkt, en ook veel andere autofabrikanten hebben zulke samenwerkingsverbanden met Chinese merken.

In Europa is de verkoop van met name grote MPV's de laatste jaren juist fors ingezakt. Mensen die voorheen voor zo'n grote ruimtereus gingen vinden we nu vaak in een SUV of cross-over terug.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.