MPG Marsien is bijzondere offroader op Porsche 911-basis

Gemballa junior zet traditie voort

Marc Philipp Gemballa Marsien
Marc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa MarsienMarc Philipp Gemballa Marsien

Marc Philipp Gemballa heeft eindelijk zijn bijzondere eerste eigen creatie onthuld: de Marsien. Het is, zoals verwacht, een Porsche 911 die flink verbouwd is en nu ook in het terrein zijn mannetje moet staan.

Na pakweg anderhalf jaar teasen is het eindresultaat van Marc Philipp Gemballa's 'Project Sandbox' te zien. Overigens heeft dit niets te maken met het bedrijf Gemballa, dat onder ander leiderschap valt. De zoon van de om het leven gebrachte bekende Porsche-tuner Uwe Gemballa drukt de naam 'Marsien' op de auto, een verwijzing naar het Marsachtige landschap waar de tuner de auto in het geheim testte. Voor het uiterlijk heeft Gemballa in ieder geval duidelijk naar de Porsche 959 gekeken. De grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken koets van de Marsien doet in het bijzonder sterk denken aan de rallyversies van de 959, waarmee in de jaren 80 successen werden geboekt.

Met het uiterlijk van de stevig uitgebouwde 911 zit het historisch gezien dus wel snor, al moet het natuurlijk je smaak zijn. De technische basis is die van een Porsche 911 Turbo S, waarvan de motor door RUF onder handen is genomen. De 3.8 zescilinder boxermotor is gekoppeld aan de bekende PDK-automaat en is in de Marsien goed voor 750 pk vermogen - optioneel zelfs 830 pk - en een maximumkoppel van 930 Nm. In de basis respectievelijk zo'n 100 pk en 130 Nm meer dan standaard. De hoog op z'n poten staande Marsien schiet (uiteraard wel op asfalt) daardoor in 2,6 seconden van 0 naar 100 km/h en trekt door tot maar liefst 330 km/h. Een speciaal voor de Marsien ontwikkeld titanium uitlaatsysteem van Akrapovič zorgt ervoor dat je de Marsien al van verre hoort aankomen.

De Marsien staat vanzelfsprekend een stuk hoger boven de grond dan een reguliere Porsche 911 Turbo S. Hij heeft een bodemvrijheid van 250 mm in offroadmodus en 120 mm in de wegmodus. Je leest het goed; de rijhoogte is hydraulisch behoorlijk aan te passen. Ook zorgen onder meer nieuwe elektronisch aangestuurde dempers van KW Automotive ervoor dat de Marsien helemaal perfect op ieder terrein afgesteld moet kunnen worden. Wie ermee van de gebaande paden gaat, kan er een set speciaal voor de Marsien ontwikkelde wielen op zetten met terreinbanden eromheen. Die kunnen maximaal een snelheid van 210 km/h aan. Op de openbare weg kan er een iets grotere set wielen op (20/21-inch) met Michelins eromheen.

Overigens stelt Marc Philipp Gemballa ook dat er een volledig aangepast interieur in de auto zit met een overdaad aan leer en alcantara, maar dat krijgen we nog niet echt uitgebreid te zien. Wie er warm voor loopt, moet héél goed in de slappe was zitten. Om te beginnen moet je een Porsche 911 Turbo S (992) afleveren bij Gemballa junior en dan ben je nog minstens € 495.000 kwijt (exclusief belastingen). Al met al loopt het dus al snel richting de € 800.000.

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Turbo S Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 318.385

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.745 cc
Maximaal vermogen 478 kW / 650 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.535 mm / 1.900 mm / 1.303 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 1.615 kg
Laadvermogen 405 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35ZR20Prijzen
Banden achter315/30ZR21Prijzen
Topsnelheid 330 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 2,7 s
Brandstofverbruik 12,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 271 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum