AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Morgan brengt open Aeromax Concept
36
Het gebeurt niet vaak dat Morgan met iets nieuws komt. Op het Concours Villa d'Este aan het Comomeer toont het excentrieke merk de Aeromax Supersports Concept, een blauwdruk voor een open Aeromax.
De oplettende lezer zal deze Morgan niet onbekend voorkomen, want het is inderdaad de auto die we gisteren al op onze site lieten zien. Volgens insiders is de concept-car voor 95 procent gelijk aan de productieversie van de (nog naamloze) open Aeromax. Deze komt in 2010 op de markt.
Onder de kap ligt de 4,8-liter V8 die we al kennen uit de gewone Aeromax. De motor heeft ook in de concept-car een vermogen van 367 pk. Oorspronkelijk komt het blok uit de rekken van BMW. Omdat het chassis van aluminium is, bedraagt het leeggewicht slechts 1.100 kilogram. De sprint naar 100 kilometer per uur kost daarom 4,5 seconden en de topsnelheid ligt op 275 kilometer per uur. De Supersports Concept is 40 millimeter lager dan de gewone Aeromax en ligt dan ook dichter bij het asfalt.
Omdat Morgan de structuur van de auto heeft aangepast, voldoet de Aeromax nu ook aan de Amerikaanse veiligheidseisen. Daardoor kan het Engelse merk in de toekomst z'n auto's ook aan de overzijde van de oceaan verkopen. Morgan verwacht dat 25 procent van de Supersports-productie naar de Verenigde Staten verdwijnt. Dat gaat om ongeveer vijftig auto's, want de productie blijft beperkt tot 200 stuks. Morgan geeft een richtprijs van 110.000 pond op.
Onder de kap ligt de 4,8-liter V8 die we al kennen uit de gewone Aeromax. De motor heeft ook in de concept-car een vermogen van 367 pk. Oorspronkelijk komt het blok uit de rekken van BMW. Omdat het chassis van aluminium is, bedraagt het leeggewicht slechts 1.100 kilogram. De sprint naar 100 kilometer per uur kost daarom 4,5 seconden en de topsnelheid ligt op 275 kilometer per uur. De Supersports Concept is 40 millimeter lager dan de gewone Aeromax en ligt dan ook dichter bij het asfalt.
Omdat Morgan de structuur van de auto heeft aangepast, voldoet de Aeromax nu ook aan de Amerikaanse veiligheidseisen. Daardoor kan het Engelse merk in de toekomst z'n auto's ook aan de overzijde van de oceaan verkopen. Morgan verwacht dat 25 procent van de Supersports-productie naar de Verenigde Staten verdwijnt. Dat gaat om ongeveer vijftig auto's, want de productie blijft beperkt tot 200 stuks. Morgan geeft een richtprijs van 110.000 pond op.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen