'Moet ik koelvloeistof van mijn Hyundai Ioniq 5 bij 60.000 km vervangen, ik laad nooit snel?'

Kan het later?

Hyundai Ioniq 5

Het onderhoud van elektrische auto's is iets waarover al langere tijd vragen bestaan. Zo kregen we van AutoWeek-lezer Gerrit de Weerd de vraag over het laten vervangen van de koelvloeistof van zijn Hyundai Ioniq 5 uit 2021. Dat moet volgens voorschriften bij 60.000 kilometer maar, merkt De Weerd op: "ik sta bijna nooit aan de snellader met de Ioniq 5, is het dan wel nodig? " Die vraag hebben we voor onze vraag & antwoordrubriek voorgelegd aan de specialist Hybride en EV van Innovam, Johan Nijen Twilhaar.

Gerrit de Weerd: “Mijn Hyundai Ioniq 5 uit 2021 bracht ik naar de dealer voor de 60.000-beurt. Volgens de offerte zou het vervangen van de koelvloeistof voor de 74 kW-accu met €430 veruit de grootste kostenpost zijn. Ik koos er daarom voor om dit niet uit te laten voeren, maar ben wel benieuwd of dit bij deze kilometerstand echt nodig is en wat de gevolgen zijn als ik de koelvloeistof pas laat vervangen bij de 90.000-beurt. N.B.: ik laad vrijwel altijd thuis met 11,9 kWh en zelden bij een snellaadstation.”

Isolatiefouten kunnen tot foutmeldingen leiden

Hyundai Ioniq 5

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.