'Moderne auto's te zwaar voor vangrails'

Stokoude voorschriften

Vangrails

Onder meer door de komst van steeds meer veiligheidssystemen én geëlektrificeerde aandrijflijnen worden auto's steeds zwaarder. Zo zwaar zelfs dat de gemiddelde auto misschien wel te veel weegt voor de vangrails die we in Europa hebben.

Dat concludeert het Duitse Auto Motor und Sport op basis van onderzoek van het Duitse Gesamtverband der Versicherer, het Duitse Verbond van Verzekeraars. De richtlijnen waaraan de vangrails op de snelwegen in Europa moeten voldoen, stammen uit de jaren tachtig. Je voelt hem al aankomen: de gemiddelde auto legde dertig tot veertig jaar geleden minder kilo's in de schaal dan een moderne auto.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport weegt een gemiddelde nieuwe auto nu zo'n 1.600 kilo, terwijl de vangrails zijn getest met auto's in drie gewichtsklassen: 900, 1.300 en 1.500 kilo. Niet alleen vangrails, ook betonnen rijbaanscheiders zouden niet op de hogere gewichten van auto's in het huidige wagenpark zijn berekend. Uit onderzoek van GCV zou blijken dat een auto in ongeveer tien van de ongevallen waarbij de vangrail wordt geraakt er onderdoor, overheen of zelfs dwars doorheen gaat. Hoewel de impact van de botsing toch ten dele wordt geabsorbeerd, levert dat gevaar op voor alles wat zich achter de vangrail afspeelt. Afhankelijk van de hoek waarmee de vangrail wordt geraakt, zou de auto in één op de tien gevallen kantelen.

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.