Mitsubishi toont eK Space
Smal en lekker hoog
Tijdens de Tokyo Motor Show liet Mitsubishi de Super Height K-Wagon Concept zien, een auto waarvan vandaag tijdens de Tokyo Auto Salon een hoger broertje is gepresenteerd.
Een snelle terugblik. In maart vorig jaar stelde zowel Mitsubishi als Nissan een nieuw setje kei-cars aan de wereld voor: respectievelijk de eK Wagon en de Dayz. Van de vorige generaties van die twee technische identieke broertjes bestonden ook versies met een nóg hoger koetsje. Bij Mitsubishi ging die versie als eK Space door het leven, maar de nieuwe generatie eK Wagon moest het vooralsnog zonder die ruimtelijker ingestelde versie stellen. Tijdens de Tokyo Motor Show liet Mitsubishi de Super Height K-Wagon Concept zien, een model waarmee het merk vooruitblikte op de nieuwe eK Space. De auto is vandaag in productievorm gepresenteerd.
De hogere eK Space er ook als eK X Space, herkenbaar aan de stoerdere snuit. Waar die variant duidelijk is aangekleed met het 'SUV-neusje' van Mitsubishi, moet de nieuwe eK Space, dus zonder X, het met een veel minder sprankelende snuit en zonder zaken als zwarte kunststof wielkastranden doen. De werkplek van de eK Space is overigens niet anders vormgegeven dan die van zijn minder hoge broeders. Hét grote voordeel van de eK Space ten opzichte van de eK Wagon is ongetwijfeld de aanwezigheid van twee schuifdeuren voor de achterpassagiers. De eK Wagon moet het immers gewoon met achterportieren stellen.
Technische specificaties houdt Mitsubishi nog even onder de pet, maar reken er maar op dat ook de eK Space een 658 cc driecilinder krijgt die zowel met als zonder turbo leverbaar is en gekoppeld kan worden aan een handbak en aan een CVT-automaat. Mitsubishi laat ook nog even in het midden hoe hoog de nieuwe eK Space is. Het hoogteverschil tussen de vorige generatie eK Wagon en eK Space bedroeg 30 centimeter, dus reken er maar op dat dat deze eK Space een vergelijkbaar aantal centimeters boven de nieuwe eK Wagon uittorent.