Mitsubishi Lancer Evo VII: niet voo
Nieuwe Lancer of niet, Mitsubishi telt gewoon door: dit is de Evolution VII. En deze Evo 7 is de basis voor het wapen in de strijd om het wereldrallykampioenschap. Deze Evo 7 moet alle voorgaande nummers doen vergeten.
Om te beginnen is de Lancer is een compleet nieuw jasje gestoken. Bij een nieuw nummer hoort een nieuwe carrosserie. Niet zo gek, want in Japan is vorig jaar al de nieuwe Cedia voorgesteld - en dat is de auto die bij ons altijd Lancer heeft geheten. Veel meer dan een nieuwe carrosserie is het niet, de techniek bleef voor een heel groot gedeelte onveranderd. Dat verklaart de doornummering ook wat beter.
Zeven is dus een heel logisch vervolg op Zes, om precies te zijn op de Zes Tommi Makkinen Edition. De motor is namelijk in de grote lijnen hetzelfde, maar die gekke Japanners hebben 'm nog wat krachtiger gemaakt. En dat deden ze door de turbocompressor te verbeteren en de tussenkoeler en oliekoeler vergroten. Het koppel nam zo nog verder toe tot 383 Nm, het meeste daarvan is nu beschikbaar over een heel behoorlijke 'bandbreedte'. Tussen 2750 tpm en 5500 tpm is minimaal 350 Nm beschikbaar. Het vermogen bleef hetzelfde 280 pk. En dat uit dezelfde tweeliter zestienklepper die al in de eerste Evo zat.
Voor nog betere verdeling van al deze krachten zorgt het nieuwe Active Center Differential. Dit in gewoon Nederlands actieve centrale differentieel is in stellen voor drie verschillende ondergronden: sneeuw, asfalt en onverhard. Hij verdeeld de krachten zo dat er altijd perfecte grip voor handen is.
Niet naar Europa
Binnen in de Evo VII is alles anders. Het dashboard van de huidige Evo was zo koud en kil - het kwam ook gewoon uit een standaard-Lancer. Het nieuwe dash roept in ieder geval iets meer emotie op. Al was het alleen maar door de zilverkleruige accenten die je her en der tegenkomt. Uiteraard krijg je er ongetwijfeld goedzittende Recaro's bij en een lekker Momo-stuurtje.
En na al dat positieve nieuws over de Evo VII is er nog een slecht bericht. Hij komt niet naar Nederland, hij komt zelfs helemaal niet naar Europa. Tenminste, de straatversie zoals hij hier op deze pagina's staat komt niet. De rallyversie wordt ergens in de tweede helft van dit jaar ingezet in het wereldkampioenschap. Dat maakt het dan een heel klein beetje goed.
PRIVATE LEASE Mitsubishi

Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Space Star 1.6 Inform Silver / Airco / 1e Eigenaar!
- 2004
- 144.286 km

Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec Intense, camera, trekhaak, clima, cruise, 18" lmv
- 2016
- 152.258 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ 75000NAP/Hybride/Panodak/Leder/Parkdis.+cam./Stuur+Stoelverwarming/Warning+Safetysystem
- 2022
- 74.572 km