Mitsubishi combineerde ooit 'cabrio' en MPV in één auto
Tweemaal uit de mode
De enige overeenkomst tussen een MPV en een cabriolet is doorgaans dat ze allebei uit de mode zijn, maar Mitsubishi vond het ooit nodig om ze in één wonderlijk pakket te combineren. Dat pakket heet Mitsubishi RVR Open Gear en is absoluut een nadere studie waard.
De Mitubishi RVR is ons Europeanen onbekend, maar toch ook weer niet. De eerste twee generaties werden ook in Europa aangeboden, maar dan onder de naam ‘Space Runner’. Die Space Runner was, net als de Japanse RVR dus, van zichzelf al opmerkelijk zat. Het korte broertje van de auto die wij als Space Wagon kenden had al diens MPV-eigenschappen, behalve de bijbehorende lengte en de derde zitrij. Hij was bovendien asymmetrisch, met één schuifdeur aan de passagierskant en geen aan de bestuurderskant.

De Mitsubishi Space Runner was de Europese versie van de RVR.
Omdat het voor Japanners niet snel gek genoeg is, kwam er op basis van deze RVR een RVR Hyper Sports Gear. Die combineert het ruimteconcept van de RVR met de aandrijflijn van een Evo 2 en heeft dus vierwielaandrijving en een monsterlijke turbomotor met 250 pk.

Mitsubishi RVR Hyper Sports Gear.
Er was echter nog een andere, nóg minder bekende variant van de oer-RVR, en dat was de Open Gear. Dat was een ‘gewone’ RVR, maar dan met een volwaardig targadak boven de voorste zitplaatsen. Meer ‘targa’ dan ‘cabrio’ dus, al voelt deze Mitsubishi vanaf de voorstoelen ongetwijfeld erg open.
Eenvoudig doch complex
De manier waarop het open dak is geïmplementeerd, is eenvoudig in operatie maar complex in ontwikkeling. Het valt op het eerste gezicht niet zo op, maar de carrosserie wijkt op veel meer punten van de reguliere RVR-koets af dan alleen bij dat dak. Zo ontbreekt de schuifdeur en zijn de voorportieren een stuk langer. Voor het echte open gevoel zijn bovendien de raamstijlen van de portieren verwijderd, ook een vrij vergaande ingreep.
Het dak zelf is achter de B-stijl hoger dan ervoor, zodat het dakpaneel zonder ingewikkelde op- of neergaande beweging recht naar achteren kan schuiven. Daar is ongetwijfeld nog genoeg hoofdruimte over onder de naar achteren geschoven dakplaat, want aan ruimte in de hoogte is geen gebrek in een RVR.
Veel rechtenvrij fabrieksbeeld van een RVR Open Gear is er logischerwijs niet, maar we wilden jullie deze auto toch niet onthouden. Anno 2025 is de RVR Open Gear misschien wel gekker dan ooit, aangezien de markt voor zowel MPV’s als open auto’s vrijwel helemaal is verdwenen. Cabriolets vinden we op een enkele uitzondering na alleen nog in de hoogste segmenten, MPV’s zijn nagenoeg allemaal vervangen door SUV’s die niet zelden krapper en duurder zijn. De RVR zelf is die dans evenmin ontsprongen: de meest recente generatie van het model is de auto die wij als ASX kennen. Tja, dat is dan toch een beetje saai ...

De huidige RVR is heel wat minder spraakmakend.
In onderstaande video laat een vriendelijke Japanse meneer ons nog even de werking van het dak zien. Alsof je nog een reden nodig had om hebberig hiervan te worden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen