Minister: 'Maximumsnelheid 130 km/h druppel die emmer doet overlopen'
Vier jaar 100 km/h
Precies vier jaar geleden ging de maximumsnelheid overdag naar 100 km/h om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Ook al zou deze maatregel weinig verschil maken, demissionair minister Van der Wal houdt er stug aan vast.
Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/h overdag is één van de meest bekritiseerde stikstofmaatregelen. Onlangs bleek - niet voor het eerst - dat de verlaging weinig effect heeft. In gesprek met het AD deelden enkele experts deze week hun visie en daaruit kwam toch ook vooral naar voren dat de natuurwinst in de praktijk miniem is. Stikstofprofessor Wim de Vries van de Wageningen Universiteit becijferde: "De lagere maximumsnelheid zorgt op papier voor slechts 0,2 procent minder stikstofdepositie in de natuur. Mits iedereen exact 100 zou rijden. Maar ja, niet iedereen houdt zich eraan. Dus laten we 0,1 procent in uitstoot omlaag zijn gegaan. De natuur help je er dus niet of nauwelijks mee.”
Demissionair 'stikstofminister' Christianne van der Wal (VVD) heeft volgens de NOS op deze nieuwe kritiek gereageerd. Zij is van mening dat er aan de maximumsnelheid van 100 km/h desondanks niet kan worden getornd . Volgens haar is er simpelweg geen 'stikstofruimte' voor om de snelheid weer op te schroeven. Ze noemt de stikstofneerslag in ons land metaforisch een 'vol bad waar geen druppel meer bij kan'. De verhoging naar 130 km/h zou weliswaar een 'druppel' extra zijn, maar ook dat kan ons land niet meer aan volgens haar.