Minister Harbers ziet voordelen van 30 km/h binnen bebouwde kom

Doorgaande wegen nog een struikelblok

Bebouwde kom 30 km/h (ANP)

De roep om een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/h binnen de gehele bebouwde kom wordt luider. Minister Mark Harbers van Infrastructuur lijkt hiervoor ook wel wat te voelen.

Momenteel geldt 50 km/h als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Als het aan de vier grote steden ligt, gaat die omlaag naar 30 km/h. Sterker zelfs, pakweg de helft van alle Nederlandse gemeenten voelt hier wel wat voor. Het zou vooral de veiligheid ten goede komen. Een Amsterdamse wethouder wees er eind vorig jaar op dat '80 procent van het aantal verkeersslachtoffers' op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 km/h geldt. Minister Mark Harbers beaamt in gesprek met het AD dat het de veiligheid ten goede kan komen. Hij spreekt van een potentieel 'behoorlijke bijdrage aan de verkeersveiligheid'.

Harbers (VVD) ziet echter nog wel een belangrijk struikelblok. Momenteel is het immers nog verplicht om op 30 km/h-wegen ook zaken als verkeersdrempels of bloembakken te plaatsen, maar dat kan niet zomaar overal: "Op doorgaande wegen kan dat niet, want politie, ambulance en brandweer moeten er indien nodig snel overheen kunnen." Harbers ziet dat zeker niet als een reden om het plan maar te laten varen. Integendeel: "Daarvoor moeten we andere oplossingen vinden.” De minister lijkt hiermee een wat andere weg in te slaan dan zijn voorganger uit Rutte III, Cora van Nieuwenhuizen. Zij voelde niets voor een door een Kamermeerderheid gesteunde motie om 30 km/h binnen de bebouwde kom de norm te maken, met mogelijke uitzondering van doorgaande wegen.

Lezersreacties (127)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.