AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mini gaat klassiekers zelf elektrificeren

Mini Recharged

Mini klassieker

Klassieke Mini's ombouwen naar EV's: veel kleine bedrijfjes doen het al. Nu gaat Mini zelf met het idee aan de slag en geeft de oudjes een elektrisch hart met het Mini Recharged-programma. Hoeveel die conversie moet kosten, is niet bekend.

De oorspronkelijke Mini lijkt een geliefde kandidaat te zijn voor elektrische conversies. Zo ontwikkelde het bedrijf Swindon Powertrain een elektrische aandrijflijn voor klassieke Mini's en waagde de start-up London Electric Cars (LEC) zich ook al aan de oer-Mini. Overigens is er ook in Nederland een bedrijf dat zoiets aanbiedt: Mini-specialist Ben van Leeuwen in Aarlanderveen, waar wij eens langs gingen met onze Mini Electric-duurtester voor een reportage (foto 5). Deze partijen krijgen nu concurrentie van Mini zelf. Het merk gaat namelijk in Oxford onder de vlag 'Mini Recharged' zelf klassieke Mini's elektrificeren.

Het elektrohart dat Mini toepast heeft een maximum vermogen van 122 pk en maakt dat het autootje in ongeveer 9 seconden naar de 100 km/h kan sprinten. De accucapaciteit is niet bekend, maar op één acculading moet je naar verwachting rond de 160 kilometer kunnen halen. Als die voorspelling klopt, is dat niet eens heel veel minder dan de huidige Mini Electric. Het opladen neemt wel wat meer tijd in beslag, want sneller laden dan met 6,6 kW is niet mogelijk. Qua uiterlijk brengt Mini niet heel veel aanpassingen aan: bij de laadopening links zit het stekkersymbool dat moderne elektrische en hybride Mini's ook hebben. Binnenin geeft het instrumentarium voortaan de actieradius in plaats van het brandstofniveau aan.

Mini

De elektrische conversie van Mini zelf is iets krachtiger dan die van de bovengenoemde twee bedrijfjes. Daarnaast is een voordeel dat Mini de verbrandingsmotoren die het uit de klassiekers bikt, opslaat en een nummer geeft dat wordt gekoppeld aan de auto in kwestie, zodat ze in een later stadium desgewenst weer teruggezet kunnen worden. Ook krijgt iedere naar EV omgebouwde oer-Mini een uniek nummer. Interesse gekregen? Helaas bouwt Mini vooralsnog alleen elektrische klassiekers voor de Britse markt. De prijs vermeldt Mini overigens niet, maar goedkoop zal het ombouwproces hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

Lezersreacties (45)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Rover P6
Rover P6
  • 9
En dus kun je London centrum in met je klassieker zonder congestion toeslag. De rijken die in het centrum wonen zullen niet wakker liggen van de ombouw prijs van zo'n mini.
Sjors999
Sjors999
  • 0
Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.
Bimmert
Bimmert
  • 4
Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.

4500e is geen geld.
Bobby BB
Bobby BB
  • 2
Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.

Dat is wel erg goedkoop! Lijkt mij niet correct.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0
Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.

Lijkt mij wel heel erg goedkoop.
Even een beetje fatsoenlijk tweedehandsje kopen, 1000 euro onderhoud ertegenaan en 4500 voor de conversie.
Dan ben je met 10.000 euro toch wel een eind klaar?
Leuk als tweede autootje
AQUA
AQUA
  • 0
Heb je ergens prijzen langs zien komen @roverP6? Vraag me af wat het kost. Prachtig iconisch karretje maar veiligheid wel een dingetje.
TurboFan NL
TurboFan NL
  • 2
Mini? Wie is Mini? BMC? Leyland? Rover-Honda? BMW?
Alles van die meuk is te koop in Engeland. Tot en met Heritage bodyshell
Je kan er zelf 16V kop voor kopen voor kopen en uit een oude 1300 eenvoudig 100pk sleutelen.
Ik heb ook Mini's tegen bomen en lantarenpalen gezien, onder vrachtwagens of in tweeën geslagen op een Haags Hubertusviaduct. 3 inzittenden morsdood.
Woog 680 kilogram. Laat dat nu flink hoger worden op die kleine wieltjes ?
Je heb dan helemaal geen kans meer om nog iets te sturen.
met de handrem aan... kon je toveren. Door het lichte gewicht...
Zet maar tegen de muur... en laat maar zien...
FvG
FvG
  • 1
Dat de brandstofmotor bewaard en opgeslagen wordt, en eventueel weer kan worden teruggebouwd in de auto, maakt het elektrisch maken van een klassieker enigszins acceptabel.
FvG
FvG
  • 8
Verder een kansloze exercitie, hooguit interessant voor een paar rijke yuppen om van huis naar de golfbaan te rijden en om aan iedereen en zijn moeder te laten zien dat zij geld genoeg hebben om zich deze onzin kunnen permitteren.
10001
10001
  • 10
Gelukkig kunnen we deze iconische modellen zo op de weg blijven bewonderen.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 3
De "iconie" is zo goed als helemaal weg, als je het natuurlijke hart, vervangt door een kunsthart.
CPH
CPH
  • 2
Hoeveel sterren Euro-ncap? Ik denk dat een Dacia Spring dan een betere optie is!!
Rover P6
Rover P6
  • 3
Maar die is niet hip onder ultra rich London. (voorlopig nl alleen voor de engelse markt)
tonnert
tonnert
  • 10
BMW kan beter een upgrade voor de i3 op de markt brengen.
.
Genoeg onverwoestbare i3's uit de periode 2013-2015 rondrijden die met een 33 kWh batterij (en bij een Rex ook nog een ploffert) rondrijden die met een groter 42 kWh pakket zo weer 15 jaar meekunnen. De oude batterij kan 10 jaar gebruikt worden als stationaire batterij alvorens hem weer te recyclen.
i3S fan
i3S fan
  • 3
Sorry to disagree, Tonnert, maar de i3 2013-15 (de zgn 60Ah) had een 22 kWh accupakket. En dat kan je max naar 33 kWh upgraden: het 42 kWh pakket is te zwaar voor de typegoedkeuring.
BMW heeft de 33 kWh upgrade overigens korte tijd aangeboden. Momenteel niet meer dus, maar er zijn wel wat bedrijfjes die de upgrade van 22 naar 33 of van 33 naar 42 doen met batterijen uit schadewagens.
tonnert
tonnert
  • 4
Ah ja, ik dacht al dat er nog een stap tussen zat, thanks. Wist niet dat het 42 kWh niet past in een 22 kWh auto ivm type goedkeuring. Je zou denken dat met een verzwaard onderstel het zo zou kunnen. Anyway, het toont het veranderde gedachtengoed van BMW. Ze waren eerst echt van plan de auto upgradeable te maken, maar dat is schielijk van de prijslijsten verdwenen.
.
Samen met de andere vooruitstrevende ideëen die het originele 'BMW i' team had.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ik zie het nu ook al gebeuren met 2CV's. Hier in Nederland worden deze door Sandero Aalderink voorzien van een aangepaste aandrijflijn van de Nissan Leaf. Hoewel er vast liefhebbers van zijn haal je mijns inziens de ziel uit de auto. Het kenmerkende motorgeluid is weg en door de accu's neemt het gewicht zoveel toe dat het originele weggedrag compleet anders is. Not my cup of tea. Wellicht leuk voor de milieubewuste yup, maar die zie ik eerder in een Tesla(ptop) stappen.
Ajtest
Ajtest
  • 1
Zeer interessant als 2e auto. Zou zeggen haal de lamellen en carrosserie uit 't stof en bouw New classic mini's, uiteraard met 2airbagjes.Rest restylen doet de particulier wel???
ThomasdeWolf
ThomasdeWolf
  • 2
Dat is nog het enige wat ik wel begrijp aan deze configuratie..
Als klassieker is de mini niks meer (of iig veel minder) waard zonder de originele motor.
Als EV is de auto niks waard in vergelijking met een EV die gebouwd is als EV qua comfort en veiligheid.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 1
Dat is nog het enige wat ik wel begrijp aan deze configuratie..
Als klassieker is de mini niks meer (of iig veel minder) waard zonder de originele motor.
Als EV is de auto niks waard in vergelijking met een EV die gebouwd is als EV qua comfort en veiligheid.

Ik gok zo maar dat "de markt" daar heel anders over denkt.
De mensjes met ruim voldoende centjes zien een hippe Mini, dat geratel en gerammel van een brandstofmotor interesseert ze geen spreekwoordelijke reet.
Leuk autootje voor erbij of als verjaardagskado voor je dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald
ThomasdeWolf
ThomasdeWolf
  • 1
1. Mijn dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald zal per definitie gelukkiger zijn met een nieuwe hippe Mini EV dan zo'n ouderwets ding uit "pa zijn tijd.."
2. Ik zie mijn dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald liever klungelen in een nieuwe veilige Mini met een euro ncap score van 4 of meer sterren dan zo'n rijdende doodskist.
3. Ik gok niet maar ik weet dat ".. de markt" vindt dat een oldtimer die 100% origineel is, meer waard is dan een gemoderniseerd exemplaar.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 3
1 & 2, dat is jouw mening en idee als autoliefhebber. Het overgrote deel van de mensen die een auto koopt weet niet eens wat NCAP is of waar dat voor staat.
3, een geheel originele in topstaat zal zeker meer op brengen op de markt. Laat ik het anders zeggen, de vraag naar een ge-electrificeerde klassieke Mini zou wel eens hoger kunnen liggen dan naar die originele.
Marcel21674
Marcel21674
  • 0
Daar vergis je je sierlijk in, Tegenwoordig wordt het meer en meer gewaardeerd, als een auto niet gerestaureerd is, maar dat ze patina hebben, oftewel dat je 40 jaar of meer levensgeschiedenis kunt zien.
Soms brengen ze al meer op dan perfect gerestaureerde exemplaren.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 1
1. Mijn dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald zal per definitie gelukkiger zijn met een nieuwe hippe Mini EV dan zo'n ouderwets ding uit "pa zijn tijd.."

Trouwens ook persoonlijk, mijn oudste dochter zal je waarschijnlijk gelijk geven, mijn jongste zeer zeker niet, die vind mijn klassiek zijspan (Dnepr MT9 uit 1970) bijvoorbeeld ook vele malen mooier dan de moderne motor die er naast staat.
C70 Driver
C70 Driver
  • 1
Historisch erfgoed. Maar waarom zou je in de eerste plaats de motor eruit halen. Pure onzin. Klassiekers leggen gemiddeld 1600km af, waarom zou je iets nieuws produceren (op een zeer vervuilende manier) om een perfect bruikbaar iets te vervangen dat bovendien dan nog eens supersnel verouderd. Gewoon binnen een paar jaar op synthetische benzine overschakelen. Deze ombouw is pure onzin. En in veel landen gelukkig ook verboden.
HansSolo
HansSolo
  • 2
E-fuels zijn energie-intensief om te produceren, dus schaats en duur. Zet het in voor de luchtvaart.
straatos
straatos
  • 3
Nu nog Citroen die zich aan de klassieke DS waagt om af-fabriek electrique te maken.
tonnert
tonnert
  • 2
Als Citroën toen de tech had gehad was de DS zeker elektrisch geweest. De motor van de eerste typen was archaïsch.
FvG
FvG
  • 1
Maar het was wel een oerbetrouwbaar blok, dat zijn sporen al jarenlang had verdiend als krachtbron van de Traction Avant.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 3
..maar niet paste bij de rest van de futuristische DS, wat Citroën ten zeerste speet, maar zij hadden geldgebrek. Anders hadden ze wel een moderne motor gemaakt. En elektro was natuurlijk de droom geweest, die nu eindelijk tot leven kan worden gewekt.
FvG
FvG
  • 0
Klopt. De bedoeling was om er een 6-cilinder boxer in te hangen maar die bleek niet te voldoen. Overigens is de 1911 cc motor later wel vergroot en gewijzigd om betere prestaties te leveren. Of elektro "de droom" was geweest voor deze auto kan ik niet beoordelen.
Hans406
Hans406
  • 2
Inderdaad! De motor was destijds het minst vooruitstrevend in die auto. Plus de DS was (is) bedoeld om al zoevend mee over de weg te glijden. Dus van alle oldtimers kan ik het mij de DS electrique nog het beste voorstellen…
tonnert
tonnert
  • 1
En die is inderdaad ook al gerealiseerd: https://www.youtube.com/watch?v=xyyHqhAeuF4
.
En dat staat haar erg goed moet ik zeggen!
Djeedjai
Djeedjai
  • 0
Iemand enig idee wat het gewicht van de Mini wordt na de ombouw?
Btw Ben van Leeuwen zit in ter Aar, heeft daar ook een mini Mini museum en is imho een van de beste specialisten in NL.
elmo
elmo
  • 0
Waar kan ik mijn bus laten ombouwen met behoud van 2ton trekgewicht?