
Mini gaat klassiekers zelf elektrificeren
Mini Recharged
Klassieke Mini's ombouwen naar EV's: veel kleine bedrijfjes doen het al. Nu gaat Mini zelf met het idee aan de slag en geeft de oudjes een elektrisch hart met het Mini Recharged-programma. Hoeveel die conversie moet kosten, is niet bekend.
De oorspronkelijke Mini lijkt een geliefde kandidaat te zijn voor elektrische conversies. Zo ontwikkelde het bedrijf Swindon Powertrain een elektrische aandrijflijn voor klassieke Mini's en waagde de start-up London Electric Cars (LEC) zich ook al aan de oer-Mini. Overigens is er ook in Nederland een bedrijf dat zoiets aanbiedt: Mini-specialist Ben van Leeuwen in Aarlanderveen, waar wij eens langs gingen met onze Mini Electric-duurtester voor een reportage (foto 5). Deze partijen krijgen nu concurrentie van Mini zelf. Het merk gaat namelijk in Oxford onder de vlag 'Mini Recharged' zelf klassieke Mini's elektrificeren.
Het elektrohart dat Mini toepast heeft een maximum vermogen van 122 pk en maakt dat het autootje in ongeveer 9 seconden naar de 100 km/h kan sprinten. De accucapaciteit is niet bekend, maar op één acculading moet je naar verwachting rond de 160 kilometer kunnen halen. Als die voorspelling klopt, is dat niet eens heel veel minder dan de huidige Mini Electric. Het opladen neemt wel wat meer tijd in beslag, want sneller laden dan met 6,6 kW is niet mogelijk. Qua uiterlijk brengt Mini niet heel veel aanpassingen aan: bij de laadopening links zit het stekkersymbool dat moderne elektrische en hybride Mini's ook hebben. Binnenin geeft het instrumentarium voortaan de actieradius in plaats van het brandstofniveau aan.
De elektrische conversie van Mini zelf is iets krachtiger dan die van de bovengenoemde twee bedrijfjes. Daarnaast is een voordeel dat Mini de verbrandingsmotoren die het uit de klassiekers bikt, opslaat en een nummer geeft dat wordt gekoppeld aan de auto in kwestie, zodat ze in een later stadium desgewenst weer teruggezet kunnen worden. Ook krijgt iedere naar EV omgebouwde oer-Mini een uniek nummer. Interesse gekregen? Helaas bouwt Mini vooralsnog alleen elektrische klassiekers voor de Britse markt. De prijs vermeldt Mini overigens niet, maar goedkoop zal het ombouwproces hoogstwaarschijnlijk niet zijn.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Mini Cabrio 2.0 F1 Aut. | JCW-Trim | Navi | H&K | Head-Up | Camera | 17"LM | Rooftop Grey
- 2023
- 29.965 km

Mini Clubman 1.6 Cooper/airco/LM-velgen/2 sleutels/dealer onderhouden
- 2008
- 166.000 km

Mini Clubman BWJ 2010 | 1.6 120PK Cooper Pepper | CLIMA | NAVI | STOELVERW | PDC | LICHTMETAAL |
- 2010
- 184.119 km
Lees ook
Test: Mini Cooper Cabrio S - Open sensatie maar had stiller en stijver gekund
De Mini Aceman is nu goedkoper dan de Cooper was – Back to Basics
Audi A6 e-tron en Mini Cooper bewijzen zich tegen de crashmuur
Mini Aceman, Cooper en Countryman duizenden euro's goedkoper
Zijn gebruikte cabriolets in de winter echt goedkoper?
Lezersreacties (45)
Reageren


Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.
4500e is geen geld.

Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.
Dat is wel erg goedkoop! Lijkt mij niet correct.

Ombouw kost je elders zo'n 4500 euro. all inclusive.... maar bij Mini (en in the UK) zal het wel veel duurder zijn.
Lijkt mij wel heel erg goedkoop.
Even een beetje fatsoenlijk tweedehandsje kopen, 1000 euro onderhoud ertegenaan en 4500 voor de conversie.
Dan ben je met 10.000 euro toch wel een eind klaar?
Leuk als tweede autootje


Alles van die meuk is te koop in Engeland. Tot en met Heritage bodyshell
Je kan er zelf 16V kop voor kopen voor kopen en uit een oude 1300 eenvoudig 100pk sleutelen.
Ik heb ook Mini's tegen bomen en lantarenpalen gezien, onder vrachtwagens of in tweeën geslagen op een Haags Hubertusviaduct. 3 inzittenden morsdood.
Woog 680 kilogram. Laat dat nu flink hoger worden op die kleine wieltjes ?
Je heb dan helemaal geen kans meer om nog iets te sturen.
met de handrem aan... kon je toveren. Door het lichte gewicht...
Zet maar tegen de muur... en laat maar zien...









.
Genoeg onverwoestbare i3's uit de periode 2013-2015 rondrijden die met een 33 kWh batterij (en bij een Rex ook nog een ploffert) rondrijden die met een groter 42 kWh pakket zo weer 15 jaar meekunnen. De oude batterij kan 10 jaar gebruikt worden als stationaire batterij alvorens hem weer te recyclen.

BMW heeft de 33 kWh upgrade overigens korte tijd aangeboden. Momenteel niet meer dus, maar er zijn wel wat bedrijfjes die de upgrade van 22 naar 33 of van 33 naar 42 doen met batterijen uit schadewagens.

.
Samen met de andere vooruitstrevende ideëen die het originele 'BMW i' team had.






Als klassieker is de mini niks meer (of iig veel minder) waard zonder de originele motor.
Als EV is de auto niks waard in vergelijking met een EV die gebouwd is als EV qua comfort en veiligheid.

Dat is nog het enige wat ik wel begrijp aan deze configuratie..
Als klassieker is de mini niks meer (of iig veel minder) waard zonder de originele motor.
Als EV is de auto niks waard in vergelijking met een EV die gebouwd is als EV qua comfort en veiligheid.
Ik gok zo maar dat "de markt" daar heel anders over denkt.
De mensjes met ruim voldoende centjes zien een hippe Mini, dat geratel en gerammel van een brandstofmotor interesseert ze geen spreekwoordelijke reet.
Leuk autootje voor erbij of als verjaardagskado voor je dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald

2. Ik zie mijn dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald liever klungelen in een nieuwe veilige Mini met een euro ncap score van 4 of meer sterren dan zo'n rijdende doodskist.
3. Ik gok niet maar ik weet dat ".. de markt" vindt dat een oldtimer die 100% origineel is, meer waard is dan een gemoderniseerd exemplaar.

3, een geheel originele in topstaat zal zeker meer op brengen op de markt. Laat ik het anders zeggen, de vraag naar een ge-electrificeerde klassieke Mini zou wel eens hoger kunnen liggen dan naar die originele.

Soms brengen ze al meer op dan perfect gerestaureerde exemplaren.

1. Mijn dochter die net haar rijbewijs heeft gehaald zal per definitie gelukkiger zijn met een nieuwe hippe Mini EV dan zo'n ouderwets ding uit "pa zijn tijd.."
Trouwens ook persoonlijk, mijn oudste dochter zal je waarschijnlijk gelijk geven, mijn jongste zeer zeker niet, die vind mijn klassiek zijspan (Dnepr MT9 uit 1970) bijvoorbeeld ook vele malen mooier dan de moderne motor die er naast staat.











.
En dat staat haar erg goed moet ik zeggen!

Btw Ben van Leeuwen zit in ter Aar, heeft daar ook een mini Mini museum en is imho een van de beste specialisten in NL.




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.