Mini Cooper E (2023) – Back to Basics

Echt basis, weinig keuze

Mini Back to Basics

Mini is het merk van de personalisatie, zodat in theorie geen twee exemplaren hetzelfde zijn. Dat geldt misschien ook voor de nieuwe, elektrische Mini Cooper, maar niet als je voor basisversie Essential kiest.

Mini Cooper E Essential – €35.990

De Mini Cooper E Essential, zoals de basisversie van de nieuwe Mini Cooper heet, biedt namelijk helemaal niet zoveel keuze. Neem de carrosseriekleur: standaard is de auto uitgevoerd in het licht deprimerende ‘Melting Silver’, optioneel is slechts een verre van opbeurend ‘Midnight Black’ beschikbaar. Daarmee hebben we het eerste grote verschil met duurdere versies meteen gehad, want de Classic-versie (vanaf €41.690) kan zonder meerprijs worden uitgevoerd in zilver, zwart, wit, blauw, knalgeel of knalrood. Ook het in contrastkleur uitgevoerde dak ontbreekt op de Essential.

Ook aan de wielen kun je goed zien dat het hier om een basis-Mini gaat. Alleen de Essential krijgt namelijk 16-inch Square Spoke-wielen mee, de rest staat minimaal op een maatje meer. Qua verlichting noteren we weliswaar ledkoplampen, maar dan wel van een eenvoudiger soort dan de exemplaren op de Classic en andere uitvoeringen. Dat heeft gevolgen voor het uiterlijk, want de in een rijtje opgestelde ‘spiegels’ tref je alleen bij de Essential aan.

De Mini Cooper Esssential boven, de duurdere Classic onder. Let op het dak, de wielen en de koplampen.

Het interieur is al even uniek. Zo treffen we alleen in deze uitvoering een tweespaaks stuurwiel aan, de rest heeft vooralsnog een driespaaks stuur dat door Mini als ‘Sportstuur’ wordt aangeduid. Qua bekleding is er geen keuze, maar met het zwarte stofje met een vrolijk geel motiefje zouden wij goed kunnen leven. Nog meer goed nieuws: het opvallende, ronde scherm midden op het dashboard is helemaal standaard, inclusief navigatie, Android Auto en Apple CarPlay. Netjes. Ook adaptieve cruisecontrol is present, net als klimaatregeling met twee zones. De middenarmsteun maakt het leven aan boord net even wat prettiger, zeker op lange ritten.

Ook in het interieur veel verschil: de kale Essential boven, de Classic onder.

Mini spreekt in de lijst met standaarduitrusting over sfeerverlichting, maar in de configurator gaan die lampjes pas branden bij het selecteren van ‘Pakket XS’. Dat bevat ‘Mini Experience Modes’, waarbij de auto met een druk op de knop een andere sfeer uitstort over zijn inzittenden. De standaard sfeerverlichting zal wat minder omvangrijk zijn. Parkeren wordt ook in de basis-Mini vergemakkelijkt met een achteruitrijcamera én parkeersensoren, dus dat zit wel goed.

Missen we dan nog wat? Ja en nee. De uitrusting is prima, hoewel keyless entry en stoelverwarming prettig zouden zijn. Het kleurenaanbod is bij deze versie echter wel erg beperkt en losse opties zijn er nauwelijks, zodat het ook nauwelijks mogelijk is om de auto met een behapbare kapitaalinjectie wat op smaak te brengen. Kijken we tot slot nog even naar de specificaties, dan valt op dat de basis-Cooper niet alleen minder snel is, maar ook minder ver komt dan de duurdere Cooper S. Die heeft een bereik van maximaal net iets boven de 400 kilometer, deze Cooper houdt het bij 305 km. Wel behoefte aan meer bereik, maar niet aan meer uitrusting? Goed nieuws: de Essential is er ook als Cooper S en kost dan €38.990.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.