MINI Brand Store wil meer dan een winkel zijn
Kokette meisjes in een Engelse Queens Guard-uitmonstering trotseerden vanochtend de kou om de pers naar binnen te lokken in het Hirsch-gebouw aan het Leidseplein in Amsterdam. Klinkt weinig autogerelateerd, maar AutoWeek had zowaar een alibi om gezellig bij het English Breakfast in het pand aan te schuiven: het is de locatie van de Nederlandse Mini Brand Store.
Wie binnenstapt, krijgt meteen iets bijzonders te zien: de Mini Inspired by Goodwood (foto's 9 en 10), het exquise snoepje waarvoor Mini de hulp van concerngenoot Rolls-Royce inriep. Lamswollen vloermatten, chique hout en een dakbekleding van kasjmier: deze Mini staat precies voor wat het merk nastreeft. Het Britse merk wil meer dan gewoon een auto maken, het merk wil 'lifestyle' zijn.
Daar sluit een Mini Brand Store natuurlijk perfect bij aan. Kijken we voorbij de vier Mini's die in de ruimte geparkeerd staan, dan zien we een 'Hub' waar je een Mini kunt configureren en merchandise zoals schaalmodellen, paraplu's en t-shirts.
Laagdrempeliger
De hamvraag is natuurlijk: wat wil Mini nu eigenlijk met deze Brand Store op een dure locatie in het nuchtere Nederland? We vragen het Chris Collet, directeur van Mini Nederland: "We denken zeker dat deze Mini Brand Store een succes wordt. We richten ons met deze locatie juist ook op toeristen. Ons personeel spreekt meerdere talen en we verwachten dat uiteindelijk 30 tot 40 procent van de bezoekers uit het buitenland komt."
Er zijn momenteel al Mini Brand Stores in bijvoorbeeld Antwerpen, Berlijn en Parijs, maar volgens Collet is deze in Amsterdam echt anders: "Centraler dan dit kun je in Amsterdam bijna niet zitten. We hebben dan ook geen werkplaats en bieden ook geen testritten aan, wat de iets minder centraal gelegen andere Brand Stores in Europa wel doen. Nee, het is echt onze bedoeling dat het winkelend publiek het merk Mini 'ontmoet', nieuwsgierig wordt en binnenstapt. Consumenten met interesse in het merk Mini vinden het soms een grote stap om echt naar een dealer te gaan, zo'n centraal gelegen winkel waar het personeel je niet meteen aanklampt is dan een stuk laagdrempeliger."
Collet ziet het fenomeen Mini Brand Store dus niet als een zelfstandige eenheid die winst moet draaien, maar als een onderdeel van een allesomvattende marketingcampagne voor het merk Mini: 'Deze Brand Store beschouw ik als permanente branding op een plek met veel mensen. Of er meer Brand Stores gepland staan voor Nederland? Nee, op dit moment niet. Maar Rotterdam zou op zich inderdaad ook een goede locatie zijn."
De Mini Brand Store opent aanstaande zaterdag z'n deuren voor het winkelend publiek. De winkel is dagelijks open tot 19 uur, ook op zondagen.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Clubman 1.5 One Panoramadak | Achteruitrijcamera | CarPlay
- 2020
- 55.049 km

Mini Clubman 1.6 Cooper S Chili NL AUTO! 1e EIG! 184 PK! PANO XENON LEER CLIMA CRUISE PDC etc.
- 2012
- 114.041 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S E ALL4 Panoramadak | Camera | Head Up | Adapt. Cruise Control
- 2020
- 30.283 km