AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Milieuzone Amsterdam gaat niet door
1
Auto's zonder katalysator en diesels zonder roetfilter, blijven welkom in Amsterdam. De beruchte milieuzone voor die voertuigen gaat dus niet door.
Uit onderzoek van TNO blijkt dat een milieuzone nauwelijks helpt voor een schonere lucht. Dat is reden voor de Amsterdamse verkeerswethouder Gerson om meteen maar een streep door de plannen voor een milieuzone te halen. Gerson is de opvolger van Tjeerd Herrema, de verkeerswethouder die onlangs aftrad naar aanleiding van de perikelen rond de Noord-Zuid-lijn. Hij was warm voorstander van het weren van 'vuile' auto's.
Het was de bedoeling van de milieuzone dat auto's op benzine en LPG zonder katalysator en diesels zonder roetfilter zouden worden geweerd in vrijwel het hele gebied binnen de ring A10. In januari is het plan al een jaar uitgesteld onder meer omdat verkeersminister Eurlings ook verklaarde tegen het plan te zijn. Wel is er afgelopen oktober een milieuzone voor vrachtwagens ingevoerd in de hoofdstad.
Gerson heeft een streep door het plan gehaald omdat het wagenpark toch al schoner wordt en omdat Amsterdam experimenteert met elektrisch vervoer. Ook is door de recessie de verkeersdruk afgenomen. Bovendien ziet hij op tegen het 'bureaucratisch gehannes' dat de milieuzone met zich mee brengt.
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Autotest
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Blits bezit
Toen Eelco de Caprice voor het eerst zag liet de sedan hem niet meer los, dit is zijn tweede
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond