AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Midlifecrisis Murciélago
22
Da's toevallig! Gisteren presenteerde niemand minder dan Stephan Winkelmann, directeur bij Lamborghini, de nieuwe Gallardo bij Hessing in Utrecht. We spraken hem daar uitgebreid. Uitgerekend vandaag rollen er spionagefoto's binnen van een prototype van de Murciélago die rondjes over de Ring raast.
De Lamborghini Murciélago is al een oud beessie. De supersportwagen loopt al mee sinds 2001. Natuurlijk heeft een auto van dit kaliber niet de gebruikelijke modelcyclus van zeven jaar. Een model dat in zulke kleine aantallen wordt gebouwd, moet wat langer mee. Stephan Winkelmann wilde gisteren niet veel zeggen over de toekomst van het topmodel, maar het was wel in duidelijke bewoordingen. "Het enige wat ik over de Murciélago kan zeggen, is dat hij nog láng niet aan zijn einde is."
Eerder was het verhaal dat een nóg krachtiger SV-versie de uitsmijter zou zijn voor de carrière van de beruchte Lambo. Dat zou dus deze moeten zijn. Maar wanneer je naar de historie van de grote Lambo's kijkt, en naar de woorden van Winkelmann luistert, is het niet meer dan een midlifecrisis-versie. Een SV past prima in de traditie want ook van de Miura en de Diablo is zo'n model verschenen. Van die laatste verscheen in 1995 deze versie en die is drie jaar in het programma gebleven. Pas in 2001 was het einde voor de Diablo. De Super Veloce was dus zeker niet het einde van de Diablo. Het zal de Murciélago niet anders vergaan. Geen paniek dus, dat deze bijzondere verschijning binnenkort verdwijnt.
Naar het zich laat aanzien staat de Murciélago SV in oktober op de Autosalon van Parijs. De SV zal er ten opzichte van de reguliere Murciélago wat pk's bijkrijgen, maar interessanter is het nieuws dat hij lichter wordt dan de 1.665 kilo die het huidige model op de schaal legt. Naar verluidt wordt hij van zijn vierwielaandrijving ontdaan om dat voor elkaar te krijgen. En de bewering dat hij nog wat meer gaat kosten dan de 376.851 euro voor de huidige LP640, durven we ook best aan.