MGB volgens Frontline: elektrisch of met V8
Kiezen maar
Restomods waarbij de verbrandingsmotor plaats heeft gemaakt voor een elektromotor zien we steeds vaker. Het Britse Frontline slaat die weg ook in met de MGB. Om ook de 'andere kant' van autoland te bedienen, komt er echter ook een MGB met een dikke V8.
Daags na de onthulling van een bekende Britse klassieker met een elektrohart is hier de volgende al. We maken kennis met de Frontline BEE (rechts op bovenstaande foto), waarbij de naam uiteraard een speelse verwijzing is naar de modelnaam van het origineel en het feit dat er nu een elektrische aandrijflijn in zit. Frontline heeft de MGB een elektromotor gegeven waarvan het vermogen nog even onder de pet wordt gehouden, maar eentje die in elk geval tot 9.000 tpm draait en bijzonder genoeg is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Naar verluidt kan de BEE daarmee in een krappe 9 seconden van 0 naar 100 km/h versnellen. De stroom komt uit een 40 kWh accu en helaas meldt Frontline niet wat dat voor de actieradius van de BEE betekent. Het gaat bij de BEE ongetwijfeld vooral om rijplezier en daaraan moet de volgens Frontline 'bijna perfecte 50/50-gewichtsverdeling' bijdragen en het feit dat de auto ondanks zijn accu slechts 1.186 kilo weegt.
Stroomt bij jou nog benzine door de aderen, dan heeft Frontline ook een interessante creatie aan je voor te stellen. Hierboven zie je namelijk de LE60. Dat is een MGB waarin de originele motor plaats heeft gemaakt voor een behoorlijke V8. Niet het 3,5-liter exemplaar dat origineel in dit model beschikbaar was, maar een gloednieuwe 4.8 die naar verluidt alsnog van Rover is. Die stampt er in de LE60 zo'n 380 pk uit en brengt dat eveneens via een handbak over naar de achterwielen.
Welke prestaties daarmee mogelijk zijn, is wederom niet bekend. Wel verzekert de vermogen-gewichtsverhouding een hoop lol, want ondanks de flinke V8 weegt de Frontline LE60 slechts 1.122 kilo. Frontline heeft verder het chassis versterkt en de auto heeft een bredere koets dan het origineel. Een gloednieuwe ophanging, een sperdifferentieel en nieuwe remmerij moeten alle gekkigheid nog enigszins binnen de perken zien te houden. Opvallend: waar de elektrische BEE een relatief traditioneel uiterlijk houdt, is de LE60 juist wat verder vertimmerd. Zo zien we ledlampen en een behoorlijk opgeruimde koets zonder bumpers. Wat de BEE en LE60 moeten kosten, is nog niet bekend.