De MG 3 Hybrid is duurder dan de Dacia Sandero, maar ook sneller en luxer

Alle gegevens op een rij

MG 3 Dacia Spring
MG 3 Hybrid+MG 3 Hybrid+MG 3 Hybrid+MG 3 Hybrid+Dacia Sandero UKDacia SanderoDacia SanderoDacia Sandero Back to Basics

Het Roemeens/Franse Dacia heeft het budget-rijk tot nu toe alleen, maar vindt in de MG 3 Hybrid ineens een geduchte concurrent voor instapmodel Sandero op zijn pad. Welke compacte, vriendelijk geprijsde hatchback moet je hebben?

De Dacia Sandero is echt een unieke aanbieding in het Europese autolandschap. De Roemeense hatchback is goedkoper dan die paar A-segmenters die er nog zijn, maar ook veel groter en eigenlijk volwassener. Niet zo gek dus, dat de Sandero het in heel Europa uitstekend doet in de verkoopranglijsten.

Allerlei versies

Die positie is sinds kort echter wat minder zeker dan voorheen, want MG heeft de MG 3 Hybrid+ gepresenteerd. Net als de Dacia is dat een B-segmenter met een erg vriendelijk prijskaartje, al is hij met minimaal €22.769 duurder dan de €17.500 kostende Sandero. Van Dacia weten we dat verrassend veel kopers voor een dik aangeklede topversie gaan, en voor zo’n auto moet je bij Dacia meer dan 20 mille meebrengen. Dacia biedt veel meer uitvoeringen aan dan MG en levert de Sandero niet alleen als Essential, Expression en Journey, maar ook als opgehoogde Stepway met verschillende uitrustingsniveaus. Bovendien is hij er met 100 pk-motor op lpg, met 90 pk op benzine in handgeschakelde- én automaatvorm en als Stepway op benzine met 110 pk.

Hybride of LPG

MG houdt het lekker overzichtelijk en biedt de MG 3 alleen als volwaardige hybride aan. Die is er als Standard, Comfort en Luxury, maar dan heb je het buiten een kleur wel gehad met de keuzes. Om dit overzicht overzichtelijk te houden, gaan we in beide gevallen uit van de basisversies. We kiezen de goedkoopste lpg-versie van de Dacia, maar houd daarbij wel in het achterhoofd dat je voor zo’n auto vanaf 2026 fors meer motorrijtuigenbelasting betaalt. Een Sandero zonder gastank kost minimaal €19.985 en heeft dan nota bene minder vermogen. Het is voor dat geld wel meteen een luxere Expression, want basisversie Essential is voorbehouden aan de Eco-G-aandrijflijn op lpg. In onze Carbase-autovergelijker kun je overigens naar hartenlust versies aan dit overzicht toevoegen, waarna meteen de bijbehorende specificaties in beeld verschijnen.

TechnischMGDacia
AandrijflijnBenzine, hybridebenzine, lpg
Motor1,5-liter 4-cil.1,0-liter 3-cil.
Max. vermogen143 kW/194 pk74 kW/100 pk
Max. koppelg.o.170 Nm
Aandrijvingvoorwielenvoorwielen
Aantal versnellingen3, automatisch5, handgeschakeld
Acceleratie 0-1008,0 s12,2 s
Topsnelheid170 km/h174 km/h

Als het om motorvermogen gaat, is de MG de onbetwiste winnaar. De 3 heeft standaard maar liefst 194 pk, enorm veel voor een ‘basismodelletje’ in dit segment. Met een 0-100-tijd van 8 tellen komt dat vermogen in theorie niet helemaal uit de verf, maar evengoed is de MG veel vlotter dan de Dacia. Bovendien hoef je in de Chinese auto met een Britse naam niet zelf te schakelen en bij Dacia wel. Wil je dat niet, dan leg je bij Dacia minimaal €23.835 neer voor een exemplaar met cvt.

Formaat en ruimte

MatenMGDacia
Lengte4.113 mm4.088 mm
Wielbasis2.570 mm2.604 mm
Breedte1.797 mm1.848 mm
Hoogte1.502 mm1.499 mm
Bagageruimte293 l410 liter
Gewicht1.285 kg1.081 kg

Als we onze eigen eerste test mogen geloven, is het ruimte-aanbod achterin de MG adequaat. Dat woord zouden we ook willen gebruiken voor de situatie op de Sandero-achterbank, maar de Dacia slaat de MG wel om de oren lals het om bagageruimte gaat. Die meet maar liefst 418 liter, tegen 293 voor de MG. De Chinese auto heeft een iets kleinere wielbasis dan de Roemeense en is wat smaller, maar ook nipt hoger en langer. De MG is bovendien zwaarder dan de Dacia, wat uiteraard alles te maken heeft met zijn complexere hybride-aandrijflijn.

Uitrusting en kosten

KostenMGDacia
Vanafprijs€ 22.769€ 17.500
Prijs duurste versie€ 25.769€ 25.835
Verbruik gem.4,4 l/100 km (1 op 22,7)6,5 l/100 km (1 op 15,4)
Wegenbelasting/3 mnd.€ 190-207€ 194-206
Energielabel/bijtellingA/22%A/22%
Garantie7 jaar, 150.000 km3 jaar, 100.000 km
6 jaar carrosserie

En dan het belangrijkste: hoeveel waar krijg je voor je geld? MG zet niet alleen meer vermogen tegenover die scherpe vanafprijs, maar ook meer uitrusting. De MG 3 Hybrid+ heeft standaard een 7-inch digitaal instrumentarium en een 10,25-inch infotainmentscherm met navigatie, automatische climatecontrol, een achteruitrijcamera, elektrische ramen rondom en zelfs adaptieve cruisecontrol. Daar kan de eenvoudigste Dacia niet tegenop. De Sandero heeft weliswaar ook airco, maar geen climatecontrol. Hij heeft cruisecontrol, maar geen adaptieve. Hij heeft elektrische ramen, maar niet achter. Hij heeft een radio en bluetooth, maar geen navigatie en zelfs geen infotainmentscherm. Vanaf de Expression zo’n scherm er wel in en die uitvoering is per definitie een slimmere keuze. Voor de vanafprijs van de MG koop je bij Dacia  een luxe Journey met optioneel stoelverwarming, navigatie en een Pack Comfort. Die weet de instapversie van de MG heus te benaderen als het om uitrusting gaat, maar veel zaken zijn bij budgetmerk Dacia simpelweg niet leverbaar. Als klap op de vuurpijl strooit MG met 7 jaar garantie, waarbij Dacia’s 3 jaren verbleken.

In de toekomst gaan we een echte dubbeltest optuigen tussen deze twee, waarbij we onder meer de rij-eigenschappen kunnen vergelijken. Welke van de twee heeft op basis van de theorie jouw voorkeur? Ga je voor de luxe en prestaties van de MG, of kies je voor een Europees en bewezen goed product met ‘dan maar’ wat minder uitrusting en vermogen? Laat het ons weten!

PRIVATE LEASE MG 3

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.