Met deze olijke occasions voor €6.000 fleur je het straatbeeld op
Yp altijd hip, Mini ook maar een Smart...?
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Een veelgehoorde klacht is dat auto’s tegenwoordig zo eenvormig zijn en dan ook nog gespoten in voornamelijk vijftien tinten grijs of zwart. Beh! Gelukkig zijn er genoeg uitzonderingen - vierwielers die vanwege design en gekozen lakkleur lekker opvallen in het verkeer. Niet zelden zijn dat de kleinere modellen, want hoe groter, hoe zakelijker. Wij portretteren drie van die ‘kleintjes’.
Voor een krappe zes mille een grijze Polo, Yaris of Rio vinden, is geen enkel probleem. Maar wij willen iets fleurigs, een compacte koppendraaier. Daarvoor gaan we te rade bij design-icoon Mini, het stijlvolle Lancia en het anders-dan-anderen zijnde Smart.
Lancia Ypsilon 1.4 8V Platino - 2011 - 132.463 kilometer - €5.950
Als stijlvol een begrip is dat bij jou past, dan mag het merk Lancia niet ontbreken op je shortlist. Van groot tot klein, de Italianen hebben vaak bijzondere creaties op de wielen gezet die in ons nuchtere landje echter niet altijd werden begrepen - laat staan aangeschaft. Neem nu deze Lancia Ypsilon: hoewel dit model met deze motorisering in juli 2010 voor het laatst van de band rolde, werd hij pas een jaar later op kenteken gezet! En na twee baasjes gediend te hebben, staat deze compact alweer geruime tijd te wachten op z’n derde, gezien het feit dat de apk al sinds juli vorig jaar verlopen is. Dat het nog het ‘oudere’ type is, hoeft overigens niet nadelig te zijn. De Fiat Punto diende namelijk als basis, terwijl de kleinere 500 z’n genen deelde met de volgende Yp-generatie, vaak inclusief de roemruchte TwinAir-motor. Onderhavige occasion heeft de bekende 1.4 onder de kap, waarbij de eerste eigenaar luxe belangrijker vond dan prestaties. Dus niet de 16V met 95 pk, maar de 77 pk-sterke achtklepper, maar dan wél in combinatie met de Platino-uitvoering. Kijk die buitenkant ‘ns chic zijn: diamantvormige grille, two-tone lak (beigemetallic en aubergine) en fraai lichtmetaal laten deze Yp een volwaardig familielid van de Thesis zijn.
Ook het interieur is smaakvol. Neem alleen al de leren bekleding in carrosseriekleur (dus ook tweekleurig) met de typenaam in de hoofdsteunen genaaid. Toch is niet alles positief: deze generatie Yp was er enkel in driedeursuitvoering, de ruimte achterin is minder dan die van de Punto (wel is de achterbank verschuifbaar - handig na een middagje shoppen), de zachte zetels bieden weinig zijdelingse steun en het dashboard is centraal opgesteld, wat gewenning vraagt. Het onderstel is wat gehorig en nadrukkelijk op comfort gericht - dus vrij zacht geveerd. Bochten (overhellen) en drempels (behoorlijk in- en uitveren) zijn niet zo z’n ding. Wie mooi wil zijn …
Signalement
Merk Lancia
Type Ypsilon 1.4 8V Platino
Bouwjaar juni 2011
Kilometerstand 132.463
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? Automobielbedrijf F.A. Tammer, Soesterberg
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc
Max. vermogen 56 kW/77 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 113 Nm bij 3.750 tpm
Bagageruimte 290 l/895 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,2
0-100 km/h 13,5 s
Topsnelheid 167 km/h
Smart Forfour 1.0 Pure - 2016 - 93.017 kilometer - €5.999
Net als bovenstaande Ypsilon zit de Smart Forfour een beetje tussen A- en B-segment in. Maar waar de Italiaan koketteert met z’n elegantie, doet de Duitser-met-Franse-genen (deze generatie is gebaseerd op de Renault Twingo, daar waar z’n voorganger de Mitsubishi Colt als familie had) dat met speelsheid. Of de Forfour daardoor niet voor vol werd aangezien, weten we niet, maar een doorslaand succes is generatie II evenmin geworden. Dat dit gunstig voor de occasionprijzen is, toont deze Smart Forfour: voor evenveel geld als de Ypsilon rijd je in een auto die vijf jaar jonger is en bijna een rondje Aarde minder heeft gedraaid. En er is meer dat afwijkt: zo is de Forfour juist altijd vijfdeurs en zitten motor/versnellingsbak (een atmosferische driepitter van één liter, goed voor 71 pk en gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak) en aandrijving achter. Voor het rijden maakt dat weinig uit: ook hier een vrij soepele en overzichtelijke auto die rustig te berijden valt. Positieve uitschieter is de piepkleine draaicirkel van slechts 8,7 meter - ideaal in druk gebied.
Minder ideaal is dat het met name achterin krap is en dat bijvoorbeeld geen trekhaak mogelijk is. Je zit ietwat merkwaardig achter het stuur met zicht op een vrolijk vormgegeven dashboard waarvan niet alle materialen even overtuigend zijn, maar de bouwkwaliteit ervan oké is. Dit exemplaar is de Pure-uitvoering. Met zijn geïntegreerde hoofdsteunen vóór en uitklapraampjes achter in plaats van neerdraaibare of elektrisch te bedienen zijruiten zie je dat dit een van de eenvoudiger versies is. Cruisecontrol is wel aanwezig, evenals ‘moderne’ zaken die de oudere Ypsilon ontbeert, zoals hill assist, een bandenspanningssensor en led-dagrijdverlichting. Maar ja, die heeft weer dat fraaie leer en lichtmetaal. Two-tone lak hebben ze allebei, de Forfour is gespoten in lekker felrood met zwarte accenten. Een vrolijk autootje! (Bovag-)garantie kost extra, de btw is aftrekbaar (want ex-zakenauto).
Signalement
Merk Smart
Type Forfour 1.0 Pure
Bouwjaar juli 2016
Kilometerstand 93.017
Vraagprijs €5.999
Waar te koop? Riddercar Rijsoord, Ridderkerk
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc
Max. vermogen 52 kW/71 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 91 Nm bij 2.850 tpm
Bagageruimte 185 l/975 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 op 23,8
0-100 km/h 15,9 s
Topsnelheid 151 km/h
Mini Cooper Chili - 2009 - 178.262 kilometer - €5.950
Uiteraard mag design-icoon Mini niet ontbreken. Mede dankzij vergaande mogelijkheden tot personalisering is bijna geen enkele Mini gelijk aan een andere. Dat en het feit dat deze BMW-dochter alweer ruim twintig jaar onder ons is, zorgt voor een groot en divers aanbod, waarbij de oudste exemplaren inmiddels onder de duizend euro duiken. Met zes mille is de keuze (dus) flink, maar we hebben wél onze wensen. Omdat een Mini een stukje groter is dan bovenstaand duo én gezegend met een fantastisch onderstel en dito besturing, laten we de instapper van 75 pk staan - daarmee doe je jezelf echt tekort. En aangezien we ook nu een opvallende kleur willen, komen we uit bij bijvoorbeeld deze MINI Cooper. ’t Is de oudste en qua kilometers de meest ervaren occasion van ons trio en mede gezien z’n premium afkomst liggen de gebruikskosten op een duidelijk hoger plan. Vergeet ook de gevoelige VTi-motor niet, maar wellicht zijn na ruim 178.000 kilometer z’n pijnpunten inmiddels weggefilterd. Tijdig en nauwkeurig onderhoud is sowieso een must.
Zoals gezegd, koop je met een Mini een tijdloos mobiel designstukje, waarbij het interieur net zo opvallend is vormgegeven als z’n buitenkant. Ronde vormen overheersen, met als highlight natuurlijk de ‘stationsklok’. Uiterlijk was belangrijker dan ergonomie, zo willen de portiergrepen je vingers best ‘ns afknellen. In deze Mini (volgens de RDW inmiddels vier ex-eigenaren) hoef je niet op een houtje te bijten: handgeschakelde zesbak, twee kanteldaken, keyless entry … Plus daarbij ruwweg gezien de luxe accessoires van de Ypsilon (behalve diens leren bekleding) en de veiligheidsvoorzieningen van de Forfour. Aardig compleet dus, maar de grootste attractie blijven de scherpe rijeigenschappen en uiteraard het ontwerp van buiten- en binnenkant. Gezien de grote schare Mini’s op de weg wegen deze zaken op tegen de niet malse exploitatiekosten. Echt een hebbedingetje!
Signalement
Merk Mini
Type Cooper Chili
Bouwjaar juni 2009
Kilometerstand 178.262
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? TW Occasions, Heerde
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 160 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 750 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,5
0-100 km/h 9,1 s
Topsnelheid 203 km/h
Welke compact designhoogstandje past bij jou?
Drie voorbeelden van compacte en kleurrijke occasions die het straatbeeld mooi opfleuren. De Mini behoeft daarvan eigenlijk geen introductie, voor veel mensen zijn de aantrekkelijke buiten- en binnenkant en (vooral) z’n aansprekende rijeigenschappen de kosten meer dan waard. Koop wel een Mini die voorzien is van een adequate motorisering! Hoeft en/of kan het niet zo kostbaar, dan is de Ypsilon een meer stijlvol dan sportief alternatief, terwijl de Forfour her en der wellicht wat speelgoedachtig overkomt, maar wel de jongste is en de laagste kilometerstand heeft. Wat zou jouw keuze zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Smart Forfour 1.0 Turbo Prime 90PK Leder JBL Cruise Pano
- 2016
- 49.811 km
![Smart Forfour Business Solution Cool&Media-Pack 18 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | FULL-LEATHER | NAVI-FULLMAP | CAMERA | AIRCO | SPORT-SEATS | AMBIENT-LIGHT | DAB | HEATED-SEATS | 16''ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57108813/0-98a77c87c048ec78d487082979f783e9.jpg)
Smart Forfour Business Solution Cool&Media-Pack 18 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | FULL-LEATHER | NAVI-FULLMAP | CAMERA | AIRCO | SPORT-SEATS | AMBIENT-LIGHT | DAB | HEATED-SEATS | 16''ALU*
- 2019
- 62.088 km

Smart Forfour Comfort PLUS I Exclusive Pack | Winterpakket | JBL soundsystem | Navigatie | DAB | Parkeerpakket |
- 2020
- 9.977 km