Met deze Franse MPV’s van €10.000 vervoer je kids comfortabel

Zoevende zevenzitters

Citroen Grand C4 Picasso

Al enkele malen hebben we aandacht besteed aan zes/zevenpersoons midi-MPV’s. Dit soort auto’s is ideaal voor grotere gezinnen, gebruikers die veel mobiele ruimte nodig hebben en/of die simpelweg hoger willen zitten en niet de kosten willen dragen die fullsize MPV’s (de Voyagers en Espaces van deze wereld) met zich meebrengen. Na drie Duitse (Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer, Volkswagen Touran) en drie Japanse (Honda FR-V, Mazda 5, Toyota Corolla Verso) vertegenwoordigers portretteren we ditmaal drie Franse ruimtewonders.

Als de Duitse afvaardiging er is om de inzittenden snel naar de plaats van bestemming te transporteren (zodat je relatief weinig last hebt van het gekrijs achterin) en de Japanse om er zeker van te zijn dat je aankomt (zodat je niet met gekrijs achterin op de pechstrook staat), dan zijn hier de Fransen die ervoor zorgen dat het gekrijs achterin comfortabel in slaap wordt gesust. Maar welke moet het worden als we 10 mille willen uitgeven: Citroën C4 Grand Picasso, Peugeot 5008 of Renault Scénic?

Citroen Grand C4 Picasso occasion

Citroën C4 Grand Picasso 1.6VTi Collection - 2013 - 105.411 kilometer - €9.750 

We trappen af met deze kunstzinnige Citroën C4 Grand Picasso. Kunstzinnig, omdat Picasso’s handtekening dit busje siert. En ‘busje’, omdat hij van deze drie er het meest uitziet én aanvoelt als een bus: achter het stuur zit je hoger en meer rechtop. Twee eigenaren hebben in tien jaar tijd een ton afgelegd met de 120 pk sterke VTi. Niet zo gevoelig als de krachtiger THP met turbo, maar tijdig en goed onderhoud is noodzakelijk. Gelukkig is de vraagprijs inclusief een jaar Bovag-garantie en mede gezien de relatief lage kilometerstand, zouden wij deze aanschaf wel aandurven. Voor dat geld krijg je een vriendelijke reus: een dankzij grote raamoppervlakken en ver doorgetrokken voorruit licht en voor mens en bagage ruimhartig interieur.

Citroen Grand C4 Picasso occasion

Het ‘kunstzinnig’ opgezette dashboard vraagt om gewenning, als Collection bezit de 3-SRR-18 met o.a. cruisecontrol en climate control, navigatiesysteem, aluminium dakdragers, led-dagrijverlichting, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeer-, licht- en regensensoren, hill assist en een trekhaak een aardige collectie spullen. Maar een MPV koop je vooral om de variabiliteit. Met vijf losse stoelen achterin zit dat wel snor. Stoel zes en zeven bieden plaats aan twee niet al te grote kinderen.

Citroen Grand C4 Picasso occasion

Sowieso zouden we niet met zeven volwassenen op pad gaan. De turboloze krachtbron komt daarvoor net wat trekkracht tekort om vlot mee te kunnen komen. Buiten dat is de C4 Grand Picasso geen scheurijzer en is snel bochtenwerk evenmin aan hem besteed. Onderstel en meubilair zijn hiervoor simpelweg te comfortabel en de koets te hoog. Nee, lange reizen waarbij je bij aankomst nog fit uitstapt, is meer zijn ding. Een amechtig apparaat is het echter ook weer niet: het laadvermogen bedraagt liefst 795 kilo (maar is dat gewenst?), waarmee de bagageruimte (208 tot 1.951 liter groot) goed te vullen is. Aan de haak mag 1.300 kilo mee, de maximale kogeldruk bedraagt 60 kilo, terwijl het dak 80 kilo kan torsen. 

Signalement

Merk Citroën
Type C4 Grand Picasso 1.6VTI Collection   
Bouwjaar november 2013
Kilometerstand 105.411
Vraagprijs €9.750 
Waar te koop? Vakgarage T. Verlaan B.V., Harmelen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 208 l/576 l/1.951 l 
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,5
0-100 km/h 12,3 s
Topsnelheid 186 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Peugeot 5008 occasion

Peugeot 5008 1.6THP Family 7P - 2011 - 141.373 kilometer - €9.500

Als je voor hetzelfde budget een sterkere motor nodig acht en bij hetzelfde concern (PSA) shopt, dan kom je automatisch uit bij de beruchte THP-machine - die dan in een oudere en qua kilometerstand meer ervaren occasion ligt. Dit is van toepassing op deze Peugeot 5008 in de kortstondig geleverde Family-uitvoering. Een sluitende, nauwkeurige onderhoudshistorie is verplichte kost! Hier eveneens twee ex-eigenaren, de aanbieder doet ‘m weg inclusief zes maanden Bovag-garantie. De min of meer geblazen versie van de VTI is niet eens zoveel sneller (of onzuiniger!) dan de atmosferische variant, maar heeft wel meer trekkracht voorhanden bij een fors lager toerental. Dat maakt ‘m op papier al sportiever. In de praktijk ook.

Peugeot 5008 occasion

Het voorkomen is minder bus-achtig (vangt minder wind), de zit is lager en het dashboard sportiever van snit, met op de fraai vormgegeven middenconsole de pook van een zesbak in plaats van de vijf verzetten van de VTI. Ook zijn de gebruikte materialen van een wat hogere kwaliteit en is de Peugeot nog iets luxueuzer uitgevoerd. Zo treffen we in deze 5008 onder meer een groot panoramadak aan. Als het om zitcomfort en interieurvariabiliteit gaat, dan hoeven we Peugeot evenmin iets uit te leggen (ook hier vijf losse stoelen achterin die zich naar hartenlust laten variëren). In harde liters is de Citroën wel heer en meester.

Peugeot 5008 occasion

En in het verlengde daarvan: op stoel zes en zeven is het voor groteren mogelijk nog meer behelpen. Qua rijbeleving is het enkel comfort dat bij de C4 de klok slaat, de 5008 doet daar nog een dosis levenslust bij. Toch is de 156 pk-krachtbron niet op alle fronten sterker. Met 615 kilo is het laadvermogen een stuk minder, terwijl het dak 75 kilo mag dragen (wel eerst dakdragers aanschaffen). Aan de - niet aanwezige - trekhaak mag dan weer 1.550 kilo mee, de maximale kogeldruk bedraagt 70 kilo. 

Peugeot 5008 occasion

Signalement

Merk Peugeot
Type 5008 1.6THP Family 7P  
Bouwjaar mei 2011
Kilometerstand 141.373
Vraagprijs €9.500
Waar te koop? Autobedrijf Scholten Markelo BV, Markelo

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo
Max. vermogen 115 kW/156 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 1.400 tpm
Bagageruimte 194 l/679 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.550 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,1
0-100 km/h 10,5 s
Topsnelheid 195 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Renault Grand Scenic occasion

Renault Grand Scénic TCE 130 Energy Bose 7P - 2013 - 152.197 kilometer - €9.450 

Na een VTI én een THP geportretteerd te hebben, zien we al een stroom van reacties van reviewers op ons afkomen. Om keuzestress te voorkomen (of juist niet!) komt uit het land van Marianne nog een derde kandidaat: de Renault Grand Scénic. De destijds nog Mégane Scénic geheten midi-MPV was niet de grondlegger van dat segment (denk maar aan de opvallende Nissan Prairie uit 1981), maar wel diegene die het handzame busje mateloos populair maakte.

Renault Grand Scenic occasion

Al die ervaring zien we terug in deze Renault Grand Scénic: overal in het interieur kleinere en grotere bakjes en vakken en ook hier vijf losse achterstoelen, zodat het met de veelzijdigheid wel snor zit. Verwijder je alles wat maar weggehaald of neergeklapt kan worden, dan staat meer dan 2 kuub laadruimte paraat. Oké, tijd om in te zoomen op de 88-TSK-4. Deze is net niet de jongste van ons trio, maar kent wel de hoogste kilometerstand: drie eerdere eigenaren hebber er iets meer dan anderhalve ton mee afgelegd. Hij is nipt de goedkoopste, maar de aanbieder zwijgt helaas over garantie. Qua motorisering zit hij tussen de andere twee in: het kleine 1.2-turboblokje levert 130 pk, goed voor prestaties op THP-niveau, maar met een lager verbruik, dankzij het aanwezige start/stop-systeem. En niet te vergeten: een beter imago. Zo weet de Grand Scénic zich handig tussen de andere twee in te manoeuvreren. En meer: want het digitale dashboard heeft Picasso-trekjes, de zitpositie is weer op 5008-hoogte. Zit- en rijcomfort neigen ook richting het merk-met-de-leeuw: goed comfort en rijeigenschappen die een vleugje dynamiek in zich hebben. De Scénic stuurt best scherp voor een midi-MPV. Zonneschermpjes in de achterportieren, een BOSE-installatie en gedeeltelijk leren bekleding zijn present, maar een panoramadak bijvoorbeeld niet. Aan de haak (die is er ook!) mag 1.300 kilo. Zo lijkt in alles deze occasion de - Franse - gulden middenweg te bewand

 Renault Grand Scenic occasion

SignalementMerk Renault   

Type Grand Scénic TCE 130 Energy Bose 7P  
Bouwjaar augustus 2013
Kilometerstand 152.197
Vraagprijs € 9.450 
Waar te koop? Massehuis Auto’s, Varsseveld

 

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.198 cc, turbo
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte n.b./564 l//2.063 l 
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,6
0-100 km/h 10,7 s
Topsnelheid 190 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke van deze Franse midi-MPV’s past bij jou?

Samenvattend: smaken verschillen, maar wellicht ligt de Citroën C4 Grand Picasso het prettigst op het netvlies. Daarbij is hij van deze drie de comfortkoning. Veel dynamischer is de zevenpersoonsversie van de Peugeot 5008. Maar voor die dynamiek zorgt onder meer de gevoelige THP-motor. De Scénic zit zo’n beetje met alles tussen z’n rivalen in. Een soort allemansvriend, en daarmee toont hij de ervaring van Renault op dit gebied. Welke van deze drie Franse midi-MPV’s zou jij aandurven?  

Lezersreacties (234)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.