Mercedes test puur elektrische ‘V-klasse’
Maar let niet op het uiterlijk
Mercedes werkt aan een puur elektrisch platform voor bedrijfswagens, maar daarmee ook voor de succesvolle VIP-shuttle die we als V-klasse kennen. Het lijkt erop dat we die auto hier zien, hoewel je zeker niet te veel aandacht moet geven aan het uiterlijk van deze testmule.
Jawel: een ‘mule’. Alles wijst erop dat het ‘busje’ dat je hier ziet niet een gecamoufleerde versie is van een auto die Mercedes-Benz Vans straks daadwerkelijk wil gaan voeren, maar slechts een haastig in elkaar gezette dekmantel voor de techniek die eronder schuilgaat. We zien allerlei onderdelen van de huidige V-klasse, maar dan op ongebruikelijke manier samengevoegd tot een opvallend smal en gedrongen geheel.
Wat eronder schuilgaat, is echter niet helemaal geheim. Mercedes deed al eens een boekje open over het nieuwe VAN.EA-platform, een architectuur die het door opbouw in verschillende modules mogelijk moet maken om met een breed aanbod elektrische bedrijfswagens te komen. Een personenauto in de stijl van de V-klasse is in die serie ook al aangekondigd, met de platformnaam VAN.EA-P.
Het luxe personenautobroertje van de Vito, de V-klasse, is erg belangrijk voor Mercedes. Deze auto heerst in heel Europa over de klasse van het luxe personenvervoer. Wie in enig comfort een grote groep moet vervoeren, komt in ons werelddeel al heel snel bij een V-klasse uit. Sinds een paar jaar kennen we de V-klasse ook als elektrische EQV, maar er zijn twee redenen om aan te nemen dat die auto fors gaat veranderen. De eerste is een technische: de huidige EQV is een geëlektrificeerde reguliere V-klasse/Vito. De nieuwe staat op zijn minst op een puur voor EV’s ontwikkeld platform, maar wijkt wellicht veel sterker dan nu af van het Vito-equivalent waarin menig aannemer rijdt.
De tweede reden heeft met de naam te maken. De opvolger van de EQV gaat ongetwijfeld geen EQV meer heten, want Mercedes wil af van de prominente rol van het EQ-label. De deze week gepresenteerde elektrische G-klasse is het eerste bewijs dat de Duitser haast maken met dat beleid, want de elektrische terreinbeul heet géén EQG. Mercedes gaf eerder aan dat alle nieuw ontwikkelde middelgrote en grote bestelwagens vanaf 2026 op het nieuwe platform staan, dus laten we voorzichtig op dat jaar mikken voor de introductie van deze Vito-achtige.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQV 300 L3 - 8 Pers. - 360 - Elec. klep. - Leer - Incl. Garantie
- 2022
- 25.751 km

Mercedes-Benz EQV 300 L2 90 kWh 6 Persoons Adaptive Cruise control/Camera/EX BTW
- 2024
- 6.638 km

Mercedes-Benz EQV 300 L2 Avantgarde 90 kWh | Burmester | MultiBeam LED | Stoelverwarming | Navigatie | 360 camera | Climate Control | Cruise Control | Dodehoekassistent |
- 2025
- 10 km