Mercedes SLR deel 3

Mercedes-Benz McLaren SLR
Mercedes laat het nieuws over de SLR McLaren stukje bij beetje los. Omdat we nu een vracht aan technische gegevens hebben gekregen, volgt hier aflevering 3.


Mercedes laat het nieuws over de SLR McLaren stukje bij beetje los. Omdat we nu een vracht aan technische gegevens hebben gekregen, volgt hier aflevering 3.

Hier zijn dan de specificaties van de Mercedes-AMG V8 compressor. Hij heeft niet zoals eerder gemeld een cilinderinhoud van 5,4-liter, maar van 5,5-liter. De motor is laag en voor het midden geplaatst (front-mid engine). De V8 heeft drie kleppen per cilinder, dry sump en vier katalysatoren. Hij voldoet aan de Eu4 emissie-eisen die in 2005 van kracht worden. De mechanische compressor is zo klein, dat hij tussen de twee cilinderbanken van de V8 kon worden gebouwd. Dank zij de constructie met twee schoepen kan hij een maximale snelheid van 23.000 tpm bereiken en ondank zijn compacte afmetingen is hij geschikt voor hoge inlaatdruk (max. 0,9 bar).
De motor heeft een maximum vermogen van 626 pk en een maximum koppel van 780 Nm bij 3250 tpm dat constant blijft tot 5000 tpm. De SLR sprint in 3,8 s van 0-100 km/h en bereikt een topsnelheid van 334 km/h. Ofwel: hij is je voorbij voordat je hem ziet!
De standaard 5-traps automatische transmissie kan ook met de hand worden geschakeld (ook vanaf het stuur) en heeft dan drie standen 'Sport', 'Supersport' en 'Race'.
De SLR is natuurlijk Mercedes' etalage wat betreft innovaties. Zo is de body compleet gemaakt van een koolstofvezel composietmateriaal. De SLR is trouwens de eerste productiewagen ter wereld, die vóór een kreukelzone heeft die compleet is vervaardigd van koolstofvezel. Ook het monococque, ofwel het cockpitrame, is van dit supersterke materiaal gemaakt.
De passagiers worden beschermd door airbags die ontploffen al naar gelang de intensiteit van de botsing, nieuwe zij-airbags zijn standaard en knie-airbags waarschijnlijk ook.
Verder heeft de SLR keramische remmen met SBC Sensotronic Brake Control (het elektrohydraulische remsysteem), SBC Hold (een voorziening die voorkomt dat de auto naar voren of achteren rolt op hellingen), Tailback Assist (tot 9 km/h hoef je alleen het gaspedaal los te laten om de auto te laten afremmen), ESP en een bandenspanningmonitor. De wielophanging heeft zijn origine in de racerij. De SLR heeft 18-inch wielen met banden in de maat 245/40 ZR 18 vóór en 295/35 ZR 18 achter. 19-inch wielen zijn als optie leverbaar.
De Mercedes SLR heeft een wielbasis van 2,70 m en l/b/h zijn 4,66/1,91/1,26 m.
Nu nog wachten op de definitieve prijs.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.