AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
20

VriMiBolide: Mercedes-Benz SLR McLaren

  • Marco Gorter
  • Autonieuws
24 mei 2013 om 14:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Mercedes-Benz SLR McLaren!

Tegenwoordig zijn McLaren en Mercedes-Benz bittere rivalen op de Formule 1-grid, maar een decennium geleden werkten de twee bedrijven nauw samen. Sterker nog, in die tijd was de McLaren Group voor 40 procent eigendom van Mercedes-Benz. Op de weg culmineerde die samenwerking in 2003 in de Mercedes-Benz SLR McLaren. Eén van de meest extreme auto's die het Duitse merk ooit op de weg zette.

Toch was de auto lang niet zo extreem als McLaren 'm had kunnen bouwen. Hoewel de auto bij de Engelse firma werd ontwikkeld en gebouwd, had Mercedes een aantal eisen. Zo moest er een automaat aan boord zijn en moest de auto ook geschikt zijn voor langere reizen. Dat resulteerde in een auto die meer als Grand Tourer dan als hardcore supercar in de markt werd gezet. Met een gewicht van ruim 1.750 kilo, ondanks rijkelijk gebruik van koolstofvezel, was de Sport Leicht Rennsport niet echt Leicht te noemen.

Aan de andere kant zat de auto wel bomvol met indrukwekkende techniek. De handgebouwde, 5,4-liter V8 met supercharger bracht 626 pk en 780 Nm op de been en zorgde voor een sprinttijd van 0-100 in 3,8 seconden en een top van 334 km/h. Men koos voor een redelijk alledaagse vijftraps automaat, aangezien die beter bestand zou zijn tegen de enorme vermogens dan de zeventraps die Mercedes aanbood in sommige kleinere modellen. Carbon-keramische remmen die tot 1.200 graden weerstand konden bieden aan fading en die via een brake-by-wire systeem werden bediend waren ook een technologisch hoogstandje. Bij hard remmen komt de achterspoiler bovendien omhoog in een hoek van 65 graden om als luchtrem te functioneren.

Special editions

In eerste instantie ging men uit van 500 exemplaren per jaar, maar dat bleek niet haalbaar. Om de interesse op peil te houden verschenen een aantal speciale uitvoeringen. Als eerste was er de 722, vernoemd naar de Mille Miglia-auto van Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955. De 722 had onder meer een hoger vermogen, 650 pk, en een strakker onderstel.

Misschien wel de meest opzienbarende uitvoering was de voorruitloze Stirling Moss, die in 2009 verscheen. Verder kwamen er een Roadster met naar boven scharnierende deuren, een 722 S en GT en de uitzwaai uitvoering, de McLaren Edition. Opmerkelijk genoeg werd die laatste serie van 25 gemaakt in 2010, meer dan een jaar nadat de SLR officieel uit productie was gegaan.

Geen voorruit, maar wel een fijn geluid: de SLR Stirling Moss in actie:

Video
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz SLR McLaren
  • Lees meer over supercars en sportscars
Mercedes-Benz Mercedes-Benz SLR McLaren Supercars & Sportscars

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz SLR McLaren specificaties
  • Mercedes-Benz SLR McLaren occasions
  • Mercedes-Benz SLR McLaren video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz SLR McLaren tests
  • Mercedes-Benz SLR McLaren gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz SLR McLaren index
PREMIUM
Mercedes-Benz McLaren SLR 722 Edition

Mercedes-Benz McLaren SLR 722 Edition

De SLR, de potente vrucht van de samenwerking tussen Mercedes-Benz en McLaren, is thuis in...

Lees meer
Rij-impressie McLaren SLR Stirling Moss

Rij-impressie McLaren SLR Stirling Moss

104

Het is bijna een belediging om een McLaren SLR een auto te noemen. Het geweld, de herrie en...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz SLR van Hamann te koop in Dubai

    Mercedes-Benz SLR van Hamann te koop in...

    • 9 juli 2014
  • Autonieuws
    Lekker in de kijker met je SLR Stirling Moss

    Lekker in de kijker met je SLR Stirling...

    95
    • 25 mei 2010
  • Autonieuws
    Mercedes SLR ten einde

    Mercedes SLR ten einde

    37
    • 5 december 2009
  • Rij-impressie McLaren SLR Stirling Moss

    Rij-impressie McLaren SLR Stirling Moss

    104
    • 14 augustus 2009
  • Autonieuws
    SLR met blauw bloed

    SLR met blauw bloed

    47
    • 20 januari 2009
  • Autonieuws
    Renntech maakt SLR nog bruter

    Renntech maakt SLR nog bruter

    18
    • 19 januari 2009
  • Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

    Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

    3
    • 22 december 2008
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    7
    • 7 april 2021
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest -...

    47
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    28
    • 7 april 2021
  • Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    137
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz geeft verdere specificaties EQS vrij

    Mercedes-Benz geeft verdere specificaties...

    67
    • 5 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    28
    • 5 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep