Mercedes-Maybach SL 680: even vreemd als opulent
Geen achterbank, wel een ster op de neus
Tot nu toe is de Mercedes-AMG SL vooral gericht op sportiviteit, maar nu is er een versie die daaraan een einde maakt. Bij de Mercedes-Maybach SL 680 gaat alles om luxe, en om alle mogelijke manieren om dat te laten zien.
Dat hebben wij weer: beweren we net in een video nog dat een Mercedes SL altijd een AMG is en altijd een achterbank heeft en prompt presenteert Mercedes een SL-versie zónder AMG-label en zónder achterbank. Maak kennis met de Mercedes-Maybach SL 680, een opperluxe variant van de tot nu toe immer sportieve SL.
Als deze auto wat vreemd op je overkomt, is dat niet zo gek. Waarschijnlijk moesten ze bij Mercedes zelf ook wel even goed nadenken over de combinatie van ‘Maybach’ en ‘SL’, die tenminste deels tot stand lijkt te zijn gekomen doordat Mercedes de S-klasse cabrio heeft geschrapt en de SL voortaan de duurste open Mercedes is. Om de naar luxe hunkerende Maybach-klanten toch van de open ervaring te kunnen voorzien, is ‘dan maar’ besloten om de in basis als AMG ontwikkelde SL van een dikke AMG-saus te voorzien.
Luxe in plaats van sportiviteit dus, maar verwissel dat ‘luxe’ hier niet met ‘ingetogen’. Dat woord komt in het Maybach-woordenboek namelijk niet voor, en dat bewijst deze SL als geen ander. De Mercedes-Maybach SL is er vooralsnog alleen als Monogram Series en die etaleert het Maybach-logo op Louis Vuitton-achtige wijze uitgebreid op de motorkap. Het logo is even enthousiast over de grijze cabriokap uitgestrooid, dus iedereen zal zien dat het hier om een Maybach gaat. Maybach is evenwel geen separaat merk meer, dus is het Mercedes-embleem ook terug te vinden op de motorkap. Het staat daar net als bij een S-klasse rechtop en vervangt het grote, in de grille geplaatste beeldmerk van de reguliere SL. Die grille maakt plaats voor een logoloos exemplaar met verchroomde spijlen en Maybach-opschrift bovenaan.
De voorbumper is eveneens uniek. In plaats van een agressief ogende combinatie van drie luchtinlaten treffen we er één chroomomrande luchtopening aan, die helemaal is opgevuld met - hoe kan het ook anders - Maybach-logo’s. De voorruit is trouwens ook chroomomrand. De dikke verchroomde rand vervangt hier een tot nu toe altijd zwart exemplaar. 21-inch wielen zijn er vooralsnog in twee soorten: een traditioneler multispaaks-design en een nogal opvallende, grotendeels dicht wiel met vijf gaten. De dorpel is voorzien van een dikke verchroomde rand met -hoe kan het ook anders – de naam ‘Maybach’. Aan de achterzijde vallen de relatief bescheiden uitlaateindes op, in combinatie met een diffuser-loze achterbumper. De achterlichten zijn net als de koplampen net even anders dan standaard, en voorzien van het Maybach-embleem.
Zelfs de koelopening in de voorbumper zit vol Maybach-logo's.
Zoals gezegd is de Maybach-SL geen 2+2, maar een zuivere tweezitter. Dat komt omdat de achterbank hier is verwijderd en het ontstane gat op fraaie wijze wordt afgedekt. Dat hebben we eerder gezien, van Renault Mégane tot Rolls-Royce Dawn. Het interieur is bekleed met hagelwit leer. Nu eens geen sportieve kuipstoelen en dikke sportsturen in de SL, maar een dunner stuurwiel en comfortabele, zachte zetels. Opvallend: de Mercedes-Maybach SL heeft een fysieke knop voor het openen en sluiten van de kap, wat tot nu toe bij de SL via het touchscreen moet gebeuren.
Op de achterklep van de open Maybach prijkt ‘SL 680’. Die drie cijfers kennen we al van de Mercedes-Maybach S 680, maar diens V12 gaat aan de lange neus van de SL voorbij. In plaats daarvan huist hier ‘gewoon’ de 4-liter V8 uit de Mercedes-AMG SL 63 (zonder E-Power), die ook hier 585 pk levert. Adequaat. De motor laat zich in de Maybach wel minder horen en reageert volgens Mercedes ook anders op het gaspedaal. Andere motorsteunen, een subtieler afgestelde bak en een zachter onderstel dragen eveneens bij aan het comfort.
De Mercedes-Maybach SL 680 verschijnt in de lente van 2025 op de Europese prijslijsten, al is de prijs nog niet bekend. Voorlopig is het altijd een Monogram Series en dus valt er maar weinig te kiezen. De auto is er in het rood of in matwit, het interieur is altijd wit en de motor is altijd die V8. De motorkap is altijd zwart, maar die uitgestrooide Maybach-logo’s zijn slechts tegen meerprijs verkrijgbaar. Gelukkig, durven we te verzuchten.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz SL 500 | Rijklaarprijs |
- 2002
- 152.420 km

Mercedes-Benz SL 500 AMG | CAMERA | HARMAN KARDON AUDIO | PANORAMADAK | DEALER ONDERHOUDEN | MASSAGE STOELEN | STOELVERWARMING EN VENTILATIE | ACTIVE CRUISE CONTROL | ELEKTR. VERSTELBARE STOELEN EN STUUR
- 2012
- 58.438 km

Mercedes-Benz SL 230 SL Pagode 1964 Europese auto handgeschakeld BTW #BEAUTY
- 1964
- 71.421 km