en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Mercedes heeft met Magna Steyr uit Oostenrijk een nieuw contract voor de productie van de G-klasse. Het huidige contract loopt tot 2016 en het nieuwe contract stopt pas in 2020. Dat weet het Duitse vakblad Automobilwoche te melden.
Mercedes heeft de duimschroeven bij Magna flink aangedraaid. Er wordt een hogere productie verlangd voor een betere prijs. Magna heeft dus aan de 'schroeven van de kosten' moeten draaien en gunstigere voorwaarden moeten scheppen.
Daimler dreigde even de productie te verplaatsen naar een nieuwe partij in Hongarije, terwijl Magna Steyr al sinds 1979 verantwoordelijk voor de productie van de Gelände is. Onder het nieuwe contract worden 8.500 stuks per jaar gebouwd. Als er een grote defensieorder binnenkomt, kan dat groeien tot 10.000 stuks.
Om de kosten te drukken is Magna Steyr op zoek naar een nieuwe productiefaciliteit in Polen. Daarvoor is de voormalige Daewoo-fabriek in Warschau op het oog, dat op het moment nog eigendom is van General Motors. Voordat GM er in trok, was het de fabriek van het Poolse merk FSO.
Magna wil in de nieuwe fabriek in Polen een klein model bouwen, zoals de Mini Countryman of de komende Infiniti DX. De grote modellen, zoals de G-klasse, houden hun productieplek in Graz.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.