Mercedes G-klasse 30 jaar: plaatjes kijken!

Mercedes-Benz G-klasse Edition30.Pur
Mercedes-Benz G-klasse Edition30.PurMercedes-Benz G-klasse Edition30Mercedes-Benz G-klasse Edition30Mercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasse Edition30Mercedes-Benz G-klasse Edition30Mercedes-Benz G-klasse Edition30Mercedes-Benz G-klasse Edition30 & Edition30.PurMercedes-Benz G-klasse Edition30.PurMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasse
Mercedes viert dit voorjaar dat het 30 jaar de G-klasse levert. Geen enkele andere Mercedes-Benz personenauto heeft het zo lang volgehouden en als we Das Haus mogen geloven gaat de stoere offroader nog wel even mee. Met de speciale jubileumuitvoeringen staat Mercedes er ruimschoots bij stil.
De Edition30.Pur is een juweeltje voor de liefhebber van de Geländewagen. Alleen al die kleur! Als je hem snel bekijkt is het net weer die originele G uit 1979, maar dit is toch echt de G 280 CDI die gebaseerd is op de G 461-serie. Kopers van deze jubileumsversie kunnen uit twee offroadpakketten kiezen, met onder meer all-terrainbanden in de maat 265/75R16. De Nederlandse importeur is er nog niet uit of deze uitvoering naar Nederland komt en dat geldt ook voor de 'gewone' Edition 30. Deze luxere versie heeft de G 500 Station Wagon als basis, de G 463-serie. Leer in de kleur Chablis en hout tillen het interieur naar een hoger plan.
In 1972 begonnen
Al te lang stilstaan bij de versies die waarschijnlijk toch niet naar Nederland komen, zullen we niet. Veel leuker is het om even in de geschiedenis van de G-klasse te duiken.
In de 30 jaar dat hij er is, zijn er 200.000 verkocht. Mercedes-Benz begon in 1972 al met de ontwikkeling, het betrof een samenwerking tussen Daimler-Benz en Steyr-Daimler-Puch uit het Oostenrijkse Graz. In 1975 werd de knoop doorgehakt voor serieproductie en in de het voorjaar van 1979 ging hij in productie. Kopers konden kiezen uit vier motoren, met vermogens van 72 pk tot 150 pk. Deze week liet Brabus een 700 pk sterke G-klasse zien! Da's de snelst accelererende container ter wereld. Overigens is de AMG-versie met 507 pk en 700 Nm evenmin een stakker.
Parijs-Dakar
De G-klasse heeft in 1983 zelfs Parijs-Dakar gewonnen, en ook de Heilige Vader in Rome had aangepaste Geländes. Ook staatshoofden of maffiakopstukken die zich bedreigd voelen weten de G te vinden, voor hen is er de G-Guard, tot beveiligingsklasse B6 of B7 waarop je heel wat schoten kunt lossen, de Gelände dendert gewoon door.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.