AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Mercedes-Benz Vaneo: praktisch

  • Autonieuws
2 november 2001 om 08:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de Vaneo brengt Mercedes een minder op chic, maar meer op bruikbaarheid gerichte ruimtewagen in de compacte middenklasse. We zochten uit of de grote broer van de A-klasse werkelijk zo praktisch is uitgevallen.

Met de Vaneo brengt Mercedes een minder op chic, maar meer op bruikbaarheid gerichte ruimtewagen in de compacte middenklasse. We zochten uit of de grote broer van de A-klasse werkelijk zo praktisch is uitgevallen.

Met de A-klasse betrad Mercedes-Benz vier jaar geleden een volkomen vreemd terrein: een auto in de compacte klasse was voor hen totaal nieuw. Na de eland-perikelen werd ESP aan de standaarduitrusting van de A-klasse toegevoegd en daarmee veroverde A zijn plekje in de markt. Op de technische basis van die A-klasse komt Mercedes nu met de beduidend grotere Vaneo. Hij komt met vijf motoren die net zo schuin in de neus liggen. De bodemgroep van de A werd voor de Vaneo flink verlengd: de wielbasis nam - vergeleken met de lange A - met 31 cm toe tot maar liefst 2,90 meter. De Vaneo is met 4,19 meter dan ook beduidend langer dan de A (3,61 m) en de A Lang (3,78 m). Door een veel hoekigere achterpartij is er een maximale benutting van de ruimte in de Vaneo mogelijk. Met de bank omhoog is de inhoud van de bagageruimte al 715 liter, zonder achterbank is dat maar liefst 3000 l. Met de als optie verkrijgbare uitneembare passagiersstoel neemt dat zelfs toe tot 3500 l.
Het ruim opgezette interieur biedt meer dan genoeg bewegingsvrijheid. Voorin zijn er geen problemen te melden en op de achterbank is 't zelfs riant toeven. Een volwassene heeft dan anderhalve decimeter vrij ruimte tussen de knieën en de rugleuning van de voorstoelen. Door de 1,83 m hoogte van de Vaneo zit je kruin ook zo'n anderhalve decimeter onder de hemel.
De stoelen van de Vaneo zijn anders van vorm dan in de A-klasse. Voorin zit je beduidend beter dan in de A; je zit niet zo met je benen geforceerd omhoog. Achterin de Vaneo een stevige driezitsbank, die in ongelijke delen neerklapbaar en ook uitneembaar is. Wel even flink tillen, want het Mercedes-meubilair is zeer solide en dus behoorlijk zwaar. Wie nog meer zitplaatsen wil, kan bij de Family-versie twee extra stoelen bestellen. Daar zit wel een maar aan, want der mogen alleen maar kinderen op worden vervoerd tot een gewicht van 36 kg. De Vaneo heeft derhalve niet dezelfde status als Opel's Zafira en andere grotere zevenzits MPV's.

Vertrouwde motoren
De Vaneo heeft dezelfde motoren als de A-klasse. De zwakste benzineversie is echter niet de 1.4, maar een 1.6-krachtbron. Het vermogen bleef met 82 pk gelijk, maar de extra cc's zorgen voor een 10 Nm hoger koppel. Met deze basismotor brengt de Vaneo je waar je wilt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Meer pit komt uit de 1.6-variant met 102 pk - zoals we die ook kennen uit de A - de beste keus. We hebben hem niet gereden, maar stuurden wel met de nog sterkere 1.9 en dat bleek iets teveel van het goede voor het Vaneo-onderstel. De auto had, ondanks de standaard ESP en traction control, last van forse aandrijfreacties in het stuur, die op den duur ergerlijk zijn. Wel gaat hij het lekkerst heuveltje-op-heuveltje-af.
Verder zijn er natuurlijk CDI-dieselmotoren met 1,7-liter inhoud. De simpelste heet gewoon CDI en moet zijn 75 pk hard laten werken om de grote Vaneo op gang te houden. Wie wil dieselen in een Vaneo is beslist beter af met de CDI 1.7 met 90 pk.
Het weggedrag van de Vaneo valt zeker niet tegen. Hij helt niet idioot over in bochten en de besturing is redelijk direct. Wel is hij duidelijk onderstuurd. Het veercomfort heeft wat te lijden onder de stevige afstemming van vering en demping, noodzakelijk om tot tegen de 600 kg laadvermogen te komen. Dat wat stugge onderstel is er mede verantwoordelijk voor dat je op slechte wegen gekraak en gekreun uit de achterbak te horen krijgt.

Varieer maar raak
Eén van de heel sterke punten van de Vaneo is de mogelijkheid om diverse pakketten voor specifieke gebruikerswensen te bestellen. De Trend is de Basis-Vaneo; daarboven zit de Family. De meest luxueuze is de Ambiente met onder andere wortelnotenhout op het dashboard. Verder levert Mercedes nog vijf pakketten, waarvan de Carry de allerslimste is. Dat pakket bestaat uit een vloeistofdichte 'kist' van kunststof die van de Vaneo tijdelijk een bestelauto maakt. Die opvouwbare kist weegt vijf kilo en je zet hem in een paar minuten in de achterbak. Als je tuinklus weer klaar is, spuit je hem schoon en vouwt hem weer op tot een compact pakketje.
Mercedes levert de Vaneo volgend jaar vanaf circa 50 mille. Daarmee zitten de simpelste Vaneo's op het prijsniveau van de top van bijvoorbeeld de Renault Scénic en de Opel Zafira, maar onder auto's als de Renault Espace en de Volkswagen Sharan. Auto's die wat meer op de Vaneo lijken als de Fiat Doblò en de Citroën Berlingo zijn duidelijk goedkoper. Dat maakt Mercedes deels goed met een rijkere veiligheidsuitrusting. De Vaneo zal echter zijn eigen plekje moeten gaan veroveren en Mercedes verwacht een groot deel bij andere merken weg te halen. (Mario Prinsen)

Mercedes-Benz

Uitgelicht aanbod

    180 Ambition Inclusief 24 MB Premium Certified garantie voor Europa.

    Mercedes-Benz CLA 180 Ambition Inclusief 24 MB Premium Certified garantie voor Europa.

    • 2019
    • 54.292 km

    € 27.950

    250d Lang, AMG, DC 2x Elec Schuifdeur, Panorama, Burmester, 360 Camera, Vol Opties, NIEUWSTAAT

    Mercedes-Benz V-klasse 250d Lang, AMG, DC 2x Elec Schuifdeur, Panorama, Burmester, 360 Camera, Vol Opties, NIEUWSTAAT

    • 2017
    • 92.320 km

    € 43.950

    200 K Avantgarde AUT Navi / Trekhaak

    Mercedes-Benz C-klasse 200 K Avantgarde AUT Navi / Trekhaak

    • 2007
    • 215.885 km

    € 7.950

Meer Mercedes-Benz occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz specificaties
  • Mercedes-Benz occasions
  • Mercedes-Benz video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz tests
  • Mercedes-Benz gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz index
PREMIUM
Mercedes-Benz CLK 55 AMG - Blits Bezit

Mercedes-Benz CLK 55 AMG - Blits Bezit

Op het eerste gezicht ziet hij er misschien wel gewoontjes uit. Te gewoontjes voor een Blits...

Lees meer
Test: Mercedes-Maybach GLS 600

Test: Mercedes-Maybach GLS 600

136

Met de Maybach GLS 600 komt Mercedes met een antwoord op de super-de-luxe SUV’s uit Engeland....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    4
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Hypercar Mercedes-AMG One betrapt

    Hypercar Mercedes-AMG One betrapt

    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    7
    • 7 april 2021
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest -...

    47
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    28
    • 7 april 2021
  • Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    136
    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • Review
    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    4
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Hypercar Mercedes-AMG One betrapt

    Hypercar Mercedes-AMG One betrapt

    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Review
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    7
    • 7 april 2021
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz S-klasse (W140) rijtest -...

    47
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    Mercedes-Benz CLS subtiel vernieuwd

    28
    • 7 april 2021
  • Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    136
    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep