Mercedes-Benz SL 'Pagode' nu ook elektrisch

Controversiële conversie

Mercedes-Benz SL Everrati

Haast geen enkele klassieker lijkt nog te kunnen ontsnappen aan handige lieden die er een elektrische aandrijflijn in hangen. Deze keer is het de beurt aan de als 'Pagode' bekende tweede generatie van de Mercedes-Benz SL.

De tweede Mercedes-Benz SL, de W113, is al bijna zo iconisch als de eerste. Het is een klassiek voorbeeld van ingetogen schoonheid, met zijn (vergeleken met zijn voorganger) eenvoudige maar doeltreffende lijnenspel. De in de volksmond vanwege de vorm van de hardtop als Pagode bekende SL is echt een auto waar je 'maar beter met je vingers van afblijft'. Toch heeft Everrati er een flinke verandering in aangebracht.

Liefhebbers kunnen gerust ademhalen, want de koets blijft ongeroerd. De grote wijziging is onderhuids: de zes-in-lijn is namelijk uit de SL gehaald. In plaats daarvan heeft de klassieke roadster nu een elektromotor die ruim 300 pk en 300 Nm op de achterwielen loslaat. De door Everrati omgebouwde SL is dus aanzienlijk sterker dan het origineel. Het is genoeg om 'm in krap 7 seconden van 0 naar 100 km/h te helpen en hij haalt een topsnelheid van ruwweg 200 km/h. De topsnelheid is daarmee zo'n beetje gelijk gebleven, maar de sprint is wel sneller achter de rug dan voorheen. Ongetwijfeld gaan de tussensprints al helemaal een stuk sneller.

Mercedes-Benz SL Everrati

Mercedes-Benz SL

Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat de SL nu uitstootvrij rondrijdt. Daarvoor sleept hij wel een flink accupakket mee met een capaciteit van maar liefst 68 kWh. Volgens Everrati is dat goed voor een rijbereik van zo'n 290 km. Met dat pakket aan boord zou je verwachten dat de SL flink is aangekomen, maar volgens het Britse bedrijf zijn het gewicht en de verdeling ervan behoorlijk in de buurt van de oorspronkelijk waarden gebleven. Ook is de ombouw omkeerbaar, wel een fijne gedachte voor wie dit je reinste vorm van heiligschennis vindt. Wat het hele verhaal kost, is niet bekend.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.