Mercedes-Benz GLS: de grootste kleinschalig vernieuwd

Direct als AMG 63 en Maybach

Mercedes-Benz GLS facelift
Mercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS faceliftMercedes-Benz GLS facelift

Zo groot als de Mercedes-Benz is, zo subtiel is hij bijgeschaafd. Dit is de gefacelifte Mercedes-Benz GLS. Het merk stelt direct de vernieuwde Maybach- en AMG-versies voor.

De huidige Mercedes-Benz GLS werd vier jaar geleden gepresenteerd en daarmee is Mercedes' grootste SUV nog lang niet aan vervanging toe. Wél is het tijd voor een facelift, maar verwacht daarvan niet te veel verrassingen. Net als de GLE onlangs wordt Mercedes' concurrent van de BMW X7 en Range Rover slechts subtiel gemoderniseerd.

Mercedes-Benz GLS facelift

Mercedes-Benz GLS.

De twee dikke horizontale lamellen in de grille van de bekende GLS zijn bij de gefacelifte versie verruild voor vier horizontale en beduidend dunnere exemplaren. Mercedes-Benz geeft de GLS een nieuwe voorbumper, met een anders gevormde skid plate. Aan de achterzijde verandert er nauwelijks iets, al ziet de kenner ongetwijfeld dat de achterlichten een nieuwe lichtsignatuur hebben die uit drie blokjes bestaat. Mercedes-Benz monteert verder andere lichtmetalen wielen.

Mercedes-Benz GLS facelift

Mercedes-Benz GLS.

Het interieur van de standaard met zeven zitplaatsen uitgevoerde GLS is aan te kleden met nieuwe leersoorten en Mercedes-Benz lanceert nieuwe opties om onder meer het dashboard en de deurpanelen mee af te werken. De lamellen van de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem aan de zijkanten van het dashboard zijn voortaan zilverkleurig. Mercedes-Benz vervangt uiteraard het MBUX-systeem voor de nieuwste generatie.

Elke GLS - op de Maybach- en AMG-versies na - heeft voortaan een 48v mild-hybride aandrijflijn met 20 of 22 pk en 200 of 250 Nm aan elektro-ondersteuning. Het internationale leveringsgamma begint bij de 381 pk sterke GLS 450 en bevat daarboven de GLS 580 4Matic van 517 pk, de 269 pk sterke GLS 350 d 4Matic en de GLS 450 d 4Matic die 367 pk levert. De huidige GLS is in Nederland als 450, 580, 600, 400d en als Maybach- en AMG verkrijgbaar.

Mercedes-Benz GLS facelift

Mercedes-Maybach GLS.

Mercedes-Maybach

De Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic heeft als meest luxueuze variant net als voorheen een grille met een heel stel dunne verticale lamellen. Opvallend is het grote zwarte vierkant dat voortaan in het midden van de grille zit waarin sensoren van de vele actieve en passieve veiligheidssystemen zijn verwerkt. Meer nieuws komt in de vorm van een andere voorbumper, compleet met Maybach-badges in de koelopeningen aan weerszijden ervan. Op de optielijst staan nieuwe 23-inch 'putdeksel'-wielen en nieuwe lakkleuren. In het interieur zien we nieuwe stoelbekleding, dito sfeerverlichting en ook hier zijn nieuwe afwerkingsmaterialen verkrijgbaar.

Mercedes-Benz GLS facelift

Mercedes-Maybach GLS.

De Mercedes-Maybach GLS 600 heeft een 557 pk en 730 Nm sterke 4.0 V8 en krijgt ondersteuning van het mild-hybride systeem dat in staat is om met 22 pk en 250 Nm bij te springen. In 4,2 tellen stampt de Maybach naar de 100 km/h.

Mercedes-Benz GLS facelift

Mercedes-AMG GLS.

Mercedes-AMG

De Mercedes-AMG GLS 63 4Matic keert eveneens terug. Dit sportieve topmodel heeft een eigen lichtsignatuur achter en het Mercedes-logo op de neus is vervangen voor een AMG-badge. Hij is uitgerust met nieuwe lichtmetalen wielen, nieuwe materialen voor het interieur en een uitgebreidere standaarduitrusting. Actieve rolstabilisatie is standaard en verder fijngeslepen.

De GLS 63 4Matic heeft een 4.0 V8 die het tot 612 pk en 850 Nm schopt en krijgt bijval van 22 pk en 250 Nm die de starter-generator toevoegt. In 4,2 seconden zit de AMG-variant op de 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 28o km/h.

Uitgebreide informatie voor de GLS die naar Nederland komt, volgt spoedig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.