Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dít is de nieuwe Mercedes-Benz GLS

Groot, groter, GLS

29
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLSMercedes-Benz GLS
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
17 april 2019 om 16:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Lijkt de op stapel staande GLA je te krap en vind je de past opgefriste GLB ook niks? Geen probleem, je kunt immers ook een GLC of GLE bestellen. Zit daar ook niets van je gading bij? Mercedes-Benz ligt er niet wakker van, want wie graag de allergrootste SUV rijdt, kan zodadelijk de nieuwe GLS bestellen.

Terwijl de aandacht in autoland uit lijkt te gaan naar het zo ver mogelijk terugdringen van uitstoot, worden de nieuwste technieken steeds vaker verpakt in aerodynamisch niet al te efficiënte cross-overs en SUV's. Deze hagelnieuwe derde generatie GLS fungeert bij Mercedes-Benz natuurlijk als alternatief voor concurrenten als de Range Rover en BMW X7, maar is daarnaast ook hét bewijs dat het met grote SUV's nog lang niet gedaan is.

Want groot, dat is deze derde generatie GLS op elk vlak. Het opperhoofd van Mercedes' SUV-familie is met zijn lengte van 5,21 meter bijna acht centimeter langer dan zijn voorganger. Zijn breedte is met 1,96 minstens zo indrukwekkend. De wielbasis van de GLS neemt bij de generatiewissel met zes centimeter toe tot een bepaald niet geringe 3,14 meter. Schrik niet, dat is twee centimeter méér dan zich tussen de voor- en achteras van een verlengde (!) Range Rover bevindt. Zetten we daar de BMW X7 naast, ook een directe opponent, dan zien we dat ook die 5,15 meter lange gigant een kortere wielbasis (3,11 meter) heeft dan Mercedes' jongste top-SUV.

Vanbuiten

Vanbuiten is de GLS vooral te herkennen als een SUV van Mercedes-Benz. Er zitten elementen van de GLC én van de GLE in en we nemen er zelfs stukjes van de onlangs gepresenteerde Concept GLB in waar. De GLS krijgt overigens standaard Multibeam Led-kijkers mee, exemplaren met 112 ledjes pér unit. Natuurlijk maakt ook de verlichting aan de achterzijde gebruik van led-techniek.  Komt het dashboard je bekend voor? Dat kan kloppen, het is namelijk nagenoeg een-op-een overgenomen uit de GLE.

Volgens Mercedes-Benz profiteren met name de passagiers op de tweede zitrij van de extra centimeters die deze nieuwe generatie met zich meebrengt. De GLS is wederom een zevenzitter en dat betekent dat er zich achterin een derde zitrij bevindt waar personen, volgens Mercedes-Benz, tot een lengte van 1,94 meter fatsoenlijk kunnen zitten. Deze achterste stoelen kunnen in de bodem verdwijnen en wie de tweede zitrij vervolgens platgooit, moet tot 2.400 liter aan bagage mee kunnen nemen. Overigens heeft Mercedes-Benz ook een nieuwe variant met zes zitplaatsen op de rol staan, een uitvoering waarin je op de tweede zitrij twee luxueuze separate stoelen krijgt. Die variant is in de Verenigde Staten overigens de standaard GLS-uitvoering.

Techniek

Mercedes-Benz geeft aan dat de GLS leverbaar wordt met een reeks zes- en achtcilinders. De GLS beleeft zijn publieksdebuut als GLS 580 4Matic, een V8 die dankzij de 48v-architectuur van de auto over EQ Boost beschikt. Het blok is in beginsel 490 pk en 700 Nm sterk, maar kan dankzij de al genoemde EQ Boost tijdelijk over 22 pk en 250 Nm extra beschikken. Lager op de motorenlijst staat de GLS 450, een 367 pk en 500 Nm sterke zescilinder die dankzij EQ Boost óók tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra krijgt. Dieselen kan met een 286 pk en 600 Nm sterke GLS 350d en met de 331 pk en 700 Nm sterke 400d. Beide zelfontbranders zijn in principe dezelfde zes-in-lijn. Schakelen gaat in alle gevallen met een 9G-Tronic-automaat. Optioneel is, voor het eerst, een tussenbak te krijgen voor het échte offroadwerk. De GLS moet zich - met E-Active Body Control - zelf los kunnen wrikken door de vering in en uit te strekken.

Natuurlijk past Mercedes-Benz in de GLS diverse technieken toe die we al kennen van andere recent onthulde modellen van het merk. Zo krijgt ook de GLS - uiteraard optioneel - E-Active Body Cotrol dat op de nieuwe GLE werd geïntroduceerd. Dit systeem kun je zien als een geëvolueerde versie van het Active Body Control dat op de huidige S-klasse debuteerde.

Verwennerij

Mercedes-Benz noemt zijn GLS 'de S-klasse van de SUV's' en dat betekent dat je achterin de GLS als een vorst zit. Das Haus monteert er twee 11,6-inch grote touchscreens waarmee een'gescheiden' MBUX-infotainmentsysteem gebruikt kan worden en je kunt je telefoon er draadloos laden. Optioneel heb je achterin zelfs massagestoelen. Alle stoelen in de GLS zijn elektrisch verstelbaar en alle achterste zitrijen zijn met een druk op de knop neer te klappen. De achterste exemplaren zijn overigens ook verwarmd en wie helemaal achterin de GLS zit, heeft de beschikking over zijn eigen USB-poort.

Extra

Leuk weetje: ondanks zijn grotere koets heeft de GLS een cW-waarde van 0.32, en dat is significant lager dan zijn voorganger (0,35). Ook interessant: de GLS heeft een Carwash-functie waarmee de SUV zijn spiegels inklapt, alle zijramen én het dakraam sluit, de regensensor uitschakelt, de klimaatregeling op recirculeren zet en de 360-graden camera aanzet om de wasstraat in te kunnen rijden. Als de GLS vervolgens harder dan 20 km/h rijdt, wordt deze wasstraatmodus weer uitgeschakeld. Het laatste fraaie feitje: met één druk op de knop is de tildrempel met vijf centimeter te verlagen. Handig!

De nieuwe GLS ziet, evenals zijn voorganger, het levenslicht in het Amerikaanse Tuscaloosa (Alabama). Welke versies naar Nederland komen, is nog niet bekend. Meer informatie daarover volgt spoedig.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz Mercedes-Benz GLS

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz GLS 580 4-MATIC Premium Plus Designo Night Pakket Smaragd Groen

    Mercedes-Benz GLS 580 4-MATIC Premium Plus Designo Night Pakket Smaragd Groen

    • 2020
    • 33.154 km

    € 148.888

    Mercedes-Benz GLS 500 4MATIC 457pk | AMG-Pakket | 7-Persoons | Camera | Trekhaak

    Mercedes-Benz GLS 500 4MATIC 457pk | AMG-Pakket | 7-Persoons | Camera | Trekhaak

    • 2016
    • 163.023 km

    € 59.950

    Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC

    Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC

    • 2019
    • 58.140 km

    Op aanvraag

Meer Mercedes-Benz GLS occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz GLS (nieuw: Maybach)

    29
    • 18 februari 2020

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz GLS specificaties
  • Mercedes-Benz GLS occasions
  • Mercedes-Benz GLS video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz GLS tests
  • Mercedes-Benz GLS gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz GLS index
PREMIUM
Mercedes-Benz GLS - BMW X7 - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLS - BMW X7 - Dubbeltest

Mercedes-Benz heeft met de GLS-klasse een SUV van Amerikaanse proporties, maar de net nieuwe...

Lees meer
Test: Mercedes-Maybach GLS 600

Test: Mercedes-Maybach GLS 600

136

Met de Maybach GLS 600 komt Mercedes met een antwoord op de super-de-luxe SUV’s uit Engeland....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Mercedes' meest opulente SUV

    Facelift voor Mercedes' meest opulente...

    20
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS krijgt 900 pk

    Mercedes-Maybach GLS krijgt 900 pk

    23
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS wacht vernieuwingsronde

    Mercedes-Maybach GLS wacht vernieuwingsronde

    10
    • 1 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach viert 100 jaar Maybach met feestedities

    Mercedes-Maybach viert 100 jaar Maybach...

    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLS opgepompt door Lorinser

    Mercedes-Benz GLS opgepompt door Lorinser

    5
    • 29 april 2021
  • Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    Test: Mercedes-Maybach GLS 600

    136
    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    1
    • 8 augustus 2022
  • Achtergrond
    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte de auto uniek

    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte...

    64
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLB krijgt zeer subtiele facelift

    Mercedes-Benz GLB krijgt zeer subtiele...

    9
    • 3 augustus 2022
  • Achtergrond
    De Mercedes 190 was ook een topper van 1982

    De Mercedes 190 was ook een topper van...

    • 30 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse krijgt 720 pk én sterrenhemel

    Mercedes-Maybach S-klasse krijgt 720 pk...

    21
    • 29 juli 2022
  • Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

    Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

    140
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz CLE Coupé gesnapt: twee vliegen in één klap

    Mercedes-Benz CLE Coupé gesnapt: twee vliegen...

    17
    • 21 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden