AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes-Benz gaat door met DiesOtto
29
Door alle hybrides en elektrische auto's zou je bijna vergeten dat Mercedes-Benz ook nog de DiesOtto-motor heeft liggen. Het merk zelf is het unieke stukje techniek niet vergeten en is nog steeds van plan om een auto met deze motor op de markt te brengen.
Dat heeft Mercedes-Benz tegenover What Car bevestigd. Herbert Kohler, vice-president toekomstige mobiliteit bij Daimler: "Niemand gelooft ons, maar de DiesOtto-motor komt er. Binnen vijf jaar. We hebben drie van de vijf hobbels genomen. De motor ligt op de testbank en er rijden prototypes met dit type motor rond. "
De eerste auto met een DiesOtto motor wordt waarschijnlijk de S-klasse. Ook de E-klasse is een kandidaat voor het blok. Aan kleinere auto's als de nieuwe A- en B-klasse gaat de DiesOtto-motor zeer waarschijnlijk voorbij.
DiesOtto is de term die Mercedes-Benz gebruikt voor het gecombineerde verbrandingsproces. Dit werkt net als bij een ottomotor met een homogeen mengsel van lucht en brandstof, maar de ontsteking vindt niet plaats met behulp van een vonk van een bougie maar net als bij een dieselmotor door de warmte die ontstaat wanneer het mengsel wordt samengeperst. Dit principe levert de trekkracht, het lage verbruik en de geringe CO2-uitstoot op van de dieselmotor en de lage NOX- en dito roetproductie van de benzinemotor. Het is nog vrij lastig om de ontsteking van het mengsel te controleren, vandaar dat de meeste prototypes alleen nog in het middelste toerengebied én onder deellast werken.
De eerste auto met een DiesOtto motor wordt waarschijnlijk de S-klasse. Ook de E-klasse is een kandidaat voor het blok. Aan kleinere auto's als de nieuwe A- en B-klasse gaat de DiesOtto-motor zeer waarschijnlijk voorbij.
DiesOtto is de term die Mercedes-Benz gebruikt voor het gecombineerde verbrandingsproces. Dit werkt net als bij een ottomotor met een homogeen mengsel van lucht en brandstof, maar de ontsteking vindt niet plaats met behulp van een vonk van een bougie maar net als bij een dieselmotor door de warmte die ontstaat wanneer het mengsel wordt samengeperst. Dit principe levert de trekkracht, het lage verbruik en de geringe CO2-uitstoot op van de dieselmotor en de lage NOX- en dito roetproductie van de benzinemotor. Het is nog vrij lastig om de ontsteking van het mengsel te controleren, vandaar dat de meeste prototypes alleen nog in het middelste toerengebied én onder deellast werken.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Sport I Pano-dak I Leder I Org.NL I 1e-eig. I Dealer-onderhouden I NAP
- 2018
- 92.684 km
€ 24.900

Mercedes-Benz C-klasse 180 Premium Pack AMG I Org.NL I Pano-dak I 360° I Night-pakket I Multibeam I 1e-eig. I Dealer-onderhouden
- 2018
- 115.708 km
€ 26.900

Mercedes-Benz GLC 300e AMG 4MATIC Pano/Camera/Keyless/Sfeer
- 2021
- 40.747 km
€ 45.950
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: in lijn der traditie
Nieuws
Elektrische Mercedes-Benz GLC kan 260 kilometer laden in 10 minuten
Nieuws