Mercedes-Benz G-klasse 4x4² de Ring op
Ongemakkelijk
Mercedes-Benz werkt nog steeds aan een extreme versie van de G-klasse, de 4x4². Die mag nu zijn stuurgedrag bewijzen op de Nürburgring-Nordschleife, al lijkt-ie daar niet helemaal op zijn plaats.
De Mercedes-Benz G-klasse is een auto die ondanks zijn rijke verleden als terreinbeul tegenwoordig meer op het asfalt dan ernaast te vinden is. Das Haus stoomt al een tijdje een versie klaar waarmee je zo mogelijk nog minder op je plaats lijkt op goed begaanbare wegen: de 4x4². Een G-klasse die een stuk hoger boven de grond staat, een grotere spoorbreedte heeft en verder met enorme wielen met terreinbanden, bredere wielkasten, een imperiaal op het dak en een groot reservewiel achterop klaar lijkt voor het einde der tijden.
De G-klasse 4x4² oogt net als zijn voorganger lekker topzwaar en zeker op de foto's die we nu voor onze neus hebben. Daarop zien we 'm over de Nordschleife scheuren. Hoewel dat er haast net zo vreemd uitziet als wanneer je een bestelbus over het befaamde circuit jaagt, is er ongetwijfeld een goede reden dat Mercedes dit doet. De grotere luchtinlaten in de G 4x4² suggereren dat er ook een krachtigere motor in ligt en natuurlijk willen de Duitsers zeker weten dat je daarmee ook op het asfalt riant uit de voeten kunt. Hoewel de vorige 4x4² 'gewoon' de 422 pk sterke V8 uit de G500 in de neus had, zou het zomaar kunnen dat Mercedes er nu de 585 pk-variant uit de G63 in lepelt.