Mercedes-Benz EQS met solid-state accu rijdt dik 1.200 kilometer zonder bij te laden

Wringen voor gevorderden

Mercedes-Benz EQS Solid State
Mercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid StateMercedes-Benz EQS Solid State

De Mercedes-Benz EQS heeft van nature al een flinke actieradius. Met het in de ogen van veel fabrikanten ultieme stukje accutechnologie komt het elektrische topmodel van Mercedes-Benz nog veel verder. Ruim 1.200 kilometer, om precies te zijn!

De Mercedes-Benz EQS - het aalgladde elektrische topmodel van Mercedes-Benz - is met diverse accupakketten en elektromotoren leverbaar. De combinatie die de sedan de grootste actieradius oplevert, zit in de EQS 450+. Daarin worden een 333 pk sterke elektromotor en een 118-kWh batterij aan elkaar gekoppeld, wat het elektrische equivalent van de S-klasse een bereik van 802 kilometer oplevert. Begin dit jaar stuurde Mercedes-Benz een EQS met een niet nader gespecificeerde solid state-accu de weg op, in de hoop daar op termijn meer dan 1.000 kilometer uit de persen. Dat is gelukt, en ruim ook.

De Mercedes-Benz EQS met het nieuwe type accupakket reed eind vorige maand, zonder tussendoor op te laden, van Stuttgart in Duitsland naar Malmö in Zweden. Jawel: daartussen zit 1.205 kilometer asfalt. Daarmee scoorde de EQS zelfs een groter bereik dan technologisch proeftuintje Vision EQXX. Die reed van Stuttgart naar Silverstone (1.202 kilometer). 'Maar wat is 2 kilometer nou', denk je wellicht. Opeens heel veel, als je weet dat de EQS volgens Mercedes-Benz nog 137 kilometer verder had kunnen rijden! Als het die op de boordcomputer aangegeven kilometers ook uit de accu had kunnen wringen, zou de Mercedes-Benz EQS maar liefst 1.342 kilometer hebben gereden op één acculading.

Voor zijn solid state-accu's werkt Mercedes-Benz niet alleen samen met de bollebozen van zijn personenautotak, maar ook met ingenieurs van het racewagenteam van het merk. Ook heeft het Mercedes-Benz voor de ontwikkeling van de accu samengewerkt het Amerikaanse Factorial Energy. Het is nog niet helder wanneer de eerste productiemodellen van Mercedes-Benz solid-state-accu's krijgen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.