Mercedes-Benz EQS met solid-state-accu en dik 1.000 km bereik de weg op

De volgende stap

Mercedes-Benz EQS Solid-state
Mercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-stateMercedes-Benz EQS Solid-state

Mercedes-Benz heeft zijn allereerste elektrische auto de weg op gestuurd met de heilige graal wat betreft accutechnologie in zijn bodem. De Duitsers zijn aan het testen met een Mercedes-Benz EQS met solid-state-accu.

Solid-state-accu's worden gezien als de volgende stap op het gebied van accutechnologie. Die hebben een hoge energiedichtheid, zijn opgewassen tegen hoge temperaturen én zouden een langere levensduur hebben dan conventionele lithium-ion- of LFP-batterijen. Waar lithium-ion-exemplaren een vloeistof als verbinding tussen de twee polen gebruiken, is dit bij de solid-state-accu's een vaste stof. Net als veel andere autofabrikanten werkt ook Mercedes-Benz aan deze 'heilige graal' op het gebied van accutechniek. En de ontwikkeling gaat hard: de eerste testauto met solid-state-accu is namelijk al de weg op gestuurd.

Mercedes-Benz heeft zijn elektrische vlaggenschip – de EQS – weten te voorzien van een solid-state-accu. Die moet een bereik van 'meer dan' 1.000 kilometer mogelijk maken, zegt Mercedes-Benz. Dat is flink. De Mercedes-Benz EQS die je daadwerkelijk kunt kopen, heeft namelijk een maximaal bereik van 802 kilometer. Dat is de Mercedes-Benz EQS 450+ met een 333 pk sterke elektromotor en 118 kWh-accu. Voor zijn lithium-metaal-solid-state-accu heeft Mercedes-Benz niet alleen de ingenieurs van zijn personenautotak, maar ook die uit het racewagenteam van het merk ingeschakeld. Ook heeft het merk voor de ontwikkeling van de accu samengewerkt met de bollebozen van het Amerikaanse Factorial Energy. Mercedes-Benz geeft aan de komende maanden druk te zijn met praktijktests. Wanneer de solid-state-technologie in productiemodellen beschikbaar komt, is nog niet helder.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (222)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.