Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake gefacelift

Volgens hetzelfde recept als de A- en B-klasse

Facelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake
Facelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting BrakeFacelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake

Nagenoeg vier jaar na de onthulling van de huidige generatie Mercedes-Benz CLA is het tijd voor een facelift. Daarbij wordt gelijktijdig de iets later geïntroduceerde CLA Shooting Brake bijgepunt. Het uiterlijk van beide modellen verandert slechts op detailniveau. Verder kent de CLA straks een ruimere standaarduitrusting, krijgt hij het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem aangemeten en zijn varianten op benzine voortaan altijd mild-hybride.

Highlights:

  • Meer bereik en sneller laden voor plug-ins
  • Benzinemodellen voortaan altijd mild-hybride
  • Rijkere standaarduitrusting
  • Nieuwste versie MBUX-infotainmentsysteem, zónder touchpad
  • Op details strakgetrokken in- en exterieur, ook voor AMG-varianten

Voor wie deze website minutieus in de gaten houdt, is de inhoud van de facelift voor de Mercedes-Benz CLA geen verrassing. De auto ondergaat min of meer dezelfde wijzigingen als zijn technisch verwante broertjes A- en B-klasse tijdens hun recente facelift ondergingen. Dat betekent dat de CLA en CLA Shooting Brake voortaan een iets anders getekende voor- en achterbumper, nieuwe grille en andere lichtunits aangemeten krijgen. Daarbij zijn de 'High Performance' ledkoplampen met grootlichtassistent voortaan standaard op de CLA.

In het interieur treffen we eveneens wijzigingen aan. Mercedes-Benz brengt de jongste variant van zijn MBUX-infotainmentsysteem naar de CLA en CLA Shooting Brake en dat gaat gepaard met een 10,25-inch centraal geplaatst aanraakscherm. Daarbij vervalt de touch pad op de middenconsole die eerder ter beschikking stond voor de bediening daarvan, waardoor je in de CLA het systeem straks alleen vanaf het stuur en via het scherm kunt bedienen. De draadloze variant van Apple CarPlay en Android Auto is voortaan altijd van de partij, evenals een achteruitrijcamera.

Tot de verdere zichtbare wijzigingen behoren twee nieuwe blauwe lakkleuren, genaamd 'hyper blue' en 'spectral blue', drie verse wielontwerpen en extra aankledingskeuzes voor het interieur. Bij laatstgenoemde introduceert Mercedes-Benz de mogelijkheid om voor een met kunstleer bekleed stuurwiel te gaan. Standaard is het stuur in 'echt' Nappaleder gewikkeld. Verder heeft de CLA voortaan altijd de comfortstoelen die eerder optioneel waren.

Facelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake

Deze comfortstoelen zijn voortaan standaard. De lichte leerkleur is een nieuwe optie.

Meer en betere hybride-techniek

De belangrijkste wijzigingen van de facelift vinden we onderhuids. Zo zijn voortaan alle benzinemodellen uitgerust met een 48 volt mild-hybride systeem en krijgen de plug-in hybride-varianten meer elektrisch bereik. Daarbij zijn ze sneller op te laden. De gefacelifte CLA 250e komt 71 tot 82 kilometer ver op een acculading (WLTP), de CLA Shooting Brake 68 tot 80 kilometer. De accucapaciteit bleef hetzelfde. Het toevoegen van een mild-hybride systeem aan de CLA's zonder stekker zorgt op papier voor een iets gunstiger brandstofverbruik en zorgt ervoor dat het start-stop-systeem geruislozer werkt.

Mercedes-Benz grijpt de facelift verder aan om meer uitgekiende actieve rijhulpsystemen te introduceren voor de CLA. Zo zou bijvoorbeeld de lane keeping assist nu beter werken. Lane keeping assist is onderdeel van het Drive Assistance Package, een van de optiepakketten die Mercedes aanbiedt voor de gefacelifte CLA. De overige opties zijn na de facelift veelal gebundeld in pakketten, die het merk samenstelde aan de hand van zijn eerdere ervaringen met CLA-klanten. Door dat te doen wil het merk van het configureren van een CLA een overzichtelijker aangelegenheid maken.

Facelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake

Nieuwe achterlichten en een andere diffuser. Ledachterlichten zijn optioneel, vóór is ledverlichting standaard.

Wijzigingen voor de AMG-varianten

Uiteraard mogen de AMG-varianten deel uitmaken van de facelift, waarbij de grootste wijzigingen voor de 'mildere' van de twee is: de Mercedes-AMG CLA 35 4Matic. Die heeft voortaan niet zeven, maar acht versnellingen en is eveneens voorzien van mild-hybride techniek. De volvette CLA 45 S 4Matic+ behoudt de achttraps versnellingsbak die hij al had.

Wel is laatstgenoemde voortaan tevens verkrijgbaar als AMG Street Style Edition, uitgedost met een matgrijze lak, een stickerpakket en oranje details aan buiten- en binnenkant. Zowel de CLA sedan als de Shooting Brake is in Street Style-trim verkrijgbaar. De Mercedes-AMG CLA 35 4Matic is er in beide carrosserievarianten, maar dus niet als Street Style.

De prijzen voor de herziene Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake volgen later.

Facelift Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake

Het interieur van de Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Street Style Edition, inclusief het nieuwe AMG-stuur.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens