Mercedes-Benz 230 CE (1988) - Liefhebber Gezocht
Scherp geprijsde coupé
Op zoek naar een Mercedes-Benz uit de W124-generatie? Dan zal je het vast zijn opgevallen dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk hard zijn gestegen. Deze 230 CE lijkt een uitzondering op die regel te vormen, want de vraagprijs valt gezien de uiterlijke staat van de auto erg mee. Op sommige punten heeft hij echter nog wel wat liefde nodig.
De W124 staat te boek als één van de betrouwbaarste modelgeneraties van Mercedes-Benz. In 1984 kwam de sedan op de markt, andere carrosserievarianten volgden niet lang daarna. De coupé verscheen in 1987 en werd intern aangeduid als C124. Dat betekent meteen dat we hier met een vroeg exemplaar te maken hebben, want deze auto rolde in 1988 van de band. Met de modelaanduidingen was het toen in ieder geval veel makkelijker dan nu. '230' slaat immers nog op de cilinderinhoud van de atmosferische viercilinder, die 2.298 cc bedraagt. Deze benzinemotor levert een vermogen van 132 pk en was destijds de krachtigste vierpitter die je kon krijgen. Daarboven vond je alleen zes- en achtcilinders op de prijslijst. Bij de diesels was er overigens ook nog een vijfcilinder.

Mercedes-Benz C124 230CE
Met een gewicht van 1.400 kilo is de coupé niet zo zwaar als hij eruitziet. Bovendien zijn de prestaties best adequaat te noemen, ondanks het voor hedendaagse begrippen bescheiden vermogen: de sprint naar de 100 km/h is gedaan in 11,2 seconden en de topsnelheid ligt op 195 km/h. Dat ga je er toch nooit mee rijden: dit is zeker met de viertraps automaat bij uitstek een comfortabele cruiser. Hoewel het een echte asfalttijger is, heeft dit exemplaar nog maar 224.640 kilometer gereden. Dat lijkt als absoluut getal wellicht veel, maar met de leeftijd van deze 230 CE komt dat neer op 6.607 kilometer per jaar. Daarnaast kunnen de Benzen van deze generatie wel tegen een stootje: kilometerstanden van richting het miljoen of meer komen geregeld voor.
De lichtblauwe lak van dit exemplaar ziet er netjes uit, net als de kunststof bumpers. Ook binnenin is overduidelijk goed voor de auto gezorgd, wat vooral blijkt uit de staat van het meubilair. Het hout op de middentunnel ziet er iets minder mooi uit, maar dat is eenvoudig op te lossen door ergens een nieuw paneeltje op de kop te tikken. Dan kun je ook meteen een oplossing vinden voor de aftermarket radio en de speakers onder de achterruit aanpakken. Deze 230 CE zit gelet op het geringe aantal knopjes op het dashboard niet heel ruim in de opties. Het openen van de zijruiten doe je bijvoorbeeld met de slinger. Of dat erg is? Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan. De eerste eigenaar vinkte stoelverwarming dan wel weer aan als optie.
Helaas krijgen we de motorruimte niet te zien, maar met een vraagprijs van €3.500 loont het voor de liefhebber wellicht om even een kijkje te gaan nemen. De optische staat wekt het vertrouwen dat er technisch ook goed voor is gezorgd. Uit de gegevens van de RDW blijkt in ieder geval dat de auto van 2001 tot 2014 bij dezelfde eigenaar verbleef, om zijn bestaan in de vijf jaar daarna door te brengen in handen van autobedrijven. Daarna reed een particulier er weer mee vanaf 2019 tot nu. Een auto als deze wordt sowieso niet minder waard, dus ben jij de volgende liefhebber die het vierspaaks stuur ter hand neemt?
Liever zelf op zoek naar een liefhebbersauto of youngtimer? Blader dan eens door de klassiekerpagina's van de AutoWeek-occasionzoeker!
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | 230 CE |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.654 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.299 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.655 mm / 1.740 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |