Mercedes-AMG SL 63 met elektrokracht nog eens 231 pk sterker

SL 63 S E Performance

Mercedes-AMG SL 63 E Performance
Mercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E PerformanceMercedes-AMG SL 63 E Performance

Misschien dacht je dat de Mercedes-AMG SL 63 al de sterkste versie was, maar bij de onthulling beloofden de Duitsers al een nóg sterkere E Performance-versie. Die is er nu! En óf die een stukje sterker is...

De Mercedes-AMG SL is sportiever dan ooit en uiteraard verscheen er bij de introductie dan ook direct een heftige SL 63. Die heeft dankzij zijn 585 pk sterke 4.0-biturbo-V8 geen enkele reden tot klagen en toch knaagt er wel iets bij die versie. Zelfs de Mercedes-AMG C 63 is namelijk al sterker en die heeft nota bene een vierpitter als kloppend hart. Hoe dat kan? Hybride-kracht. Daar mag de SL echter ook aan proeven, zo bleek bij de onthulling al. Nu is het wachten op de knotsgekke deels elektrische topversie achter de rug. Hier is de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance.

In tegenstelling tot de genoemde topversie van de C-klasse heeft de SL 63 S E Performance natuurlijk geen viercilinder, maar gewoon de bekende V8 in zijn neus. Die krijgt nu bijval van een 204 pk sterke elektromotor, waarmee het systeemvermogen op 816 pk uitkomt en het koppel op 1.080 tot 1.420 Nm. Slik. Hij is daarmee niet zo sterk als power-plug-in-pionierMercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance, maar wel mooi 231 pk en tot maar liefst 620 Nm sterker dan de reguliere SL 63. Dat leidt onder meer tot een 0 naar 100 km/h-sprint die nog maar 2,9 in plaats van 3,6 seconden in beslag neemt. De topsnelheid ligt wel slechts 2 km hoger met 317 km/h, maar heb je echt veel meer nodig?

Mercedes-AMG SL 63 E Performance

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

13 km elektrisch

Hoe de uiteraard vierwielaangedreven Mercedes-AMG SL 63 S E Performance aan zijn elektrokracht komt? Nou, via een slechts 6,1 kWh accu die bij te laden is met een 3,7 kW boordlader. Aan die cijfers kun je al zien dat het hier niet gaat om elektrisch rijden, maar om tijdelijk een stoot elektro-pk's erbij om heftige prestaties mogelijk te maken. Wil je toch volledig elektrisch rijden, dan houdt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance dat hooguit 13 km vol.

Uiteraard kun je in een handomdraai aangeven wat je precies wilt doen met de hybride SL. Via de AMG-knop of op het centrale infotainmentscherm is er de keuze uit de modi Electric, Battery Hold, Comfort, Slippery, Sport, Sport+, Race en Individual. Zoals de naam al aangeeft, kun je met die laatste de auto behoorlijk naar wens instellen. Zo zijn onder meer de gasrespons, de stuurafstelling, de demping en het geluid aan te passen. De carbon-keramische remmerij, semi-actieve ophanging, semi-actieve rolstabilisatie, adaptieve dempers en actieve aerodynamica moeten de auto scherp houden in de bochten en dat is vanwege het nog niet bekende, maar ongetwijfeld veel hogere gewicht vast geen overbodige luxe.

Subtiele en minder subtiele verschillen

Vanbuiten onderscheidt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance zich uiterst subtiel van zijn minder bedeelde broers. De typeaanduiding is in rode letters en op de flank staat onder de reguliere V8-biturbo-badge ook nog E Performance. Het verschil dat eigenlijk nog het meest in het oog springt, is de laadklep achterop de auto. Die is namelijk niet te missen. Mocht je hem toch nog zoeken: hij zit onder het rechter achterlicht.

Het is nog niet bekend wat de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance gaat kosten. Vanwege zijn deels elektrische aandrijving zou het hier in Nederland niet alleen qua vermogen, maar ook qua prijs wel eens de interessantste SL 63 kunnen gaan worden.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.