Mercedes-AMG PureSpeed: Uniek en productierijp

Extra exclusief, extra duur

Mercedes-AMG PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeedMercedes-AMG PureSpeed

Op basis van de Mercedes-AMG SL hebben de Duitsers iets wel heel bijzonders gemaakt. Maak kennis met de Mercedes-AMG PureSpeed: het allereerste model uit de exclusieve Mythos-serie van Mercedes-Benz.

'Kennen we de Mercedes-AMG Purespeed niet al?' - horen we je denken. In zekere zin wel. In mei van dit jaar debuteerde de Concept Mercedes-AMG PureSpeed al tijdens de Grand Prix van Monaco en tijdens de laatste Formule 1-race van dit jaar in Abu Dhabi is nu de productieversie getoond. In Monaco had Mercedes-AMG het 'Concept'-deel van de modelnaam wel kunnen weglaten. De definitieve Mercedes-AMG PureSpeed lijkt er namelijk als twee druppels water op.

Dat betekent dat ook de productierijpe variant een heftig verbouwde versie van de Mercedes-AMG SL is. De PureSpeed is direct als variant van de SL herkenbaar, kijk maar eens naar de verlichting aan de voor- en achterzijde. Grote verschillen zijn er ook. Zo heeft de Mercedes-AMG PureSpeed een aanzienlijk dichter front zonder Panamericana-grille, maar opvallender is het feit dat de PureSpeed het zonder traditionele voorruit moet doen. In plaats daarvan heeft de exclusieve open spierbundel een lage voorruit en een van de Formule 1 afgekeken Halo-achtig deel dat vanuit de basis van de voorruit in lengterichting over de auto loopt. Achter de stoelen vinden we twee verhogingen waarmee de Duitsers een designhommage brengen aan de 300 SLR. Ze dekken het deel af waar je in de SL een kleine achterbank vindt. Andere opvallende zaken: de PureSpeed heeft een unieke motorkap, een uit extra koolstofvezel delen bestaande bodykit en een lekker opvallend tweekleurig lakje. De Mercedes-AMG PureSpeed staat op speciaal 21-inch lichtmetalen wielen met uit koolstofvezel opgetrokken afdekkingen. Leuk weetje: de Mercedes-AMG PureSpeed komt hand in hand met twee speciale helmen die in de kleur van de auto zijn uitgevoerd. Er is een intercomsysteem in verwerkt waarmee de inzittenden toch met elkaar kunnen converseren. Ook je smartphone valt aan de intercom te koppelen. In het interieur nemen we een speciaal analoog klokje waar dat is ontworpen door IWC Schaffhausen.

Mercedes-AMG PureSpeed

Mercedes-AMG PureSpeed

Wie zijn Mercedes-AMG PureSpeed in de regen parkeert, hoeft niet te vrezen voor een kletsnat interieur. De auto wordt namelijk geleverd met een beschermhoes die je over de carrosserie kunt spannen. Ook hoort een beschermhoes om de auto in je garage tegen stof en krassen te beschermen bij het PureSpeed-feestje.

De Mercedes-AMG PureSpeed heeft - net als de AMG GT 63 Pro - een bodemplaat met elementen die de aerodynamica moeten bevorderen. De exclusieve variant van de SL heeft actieve aerodynamica, een mee- en tegensturende achteras én natuurlijk een dikke achtcilinder. De 4.0 V8 met twee turbo's levert 585 pk en 800 Nm. Met dat vermogen lanceert het gevaarte zich in slechts 3,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid v1n 100 km/h. Z'n topsnelheid: 315 km/h. 4Matic-vierwielaandrijving is uiteraard standaard, evenals AMG Active Ride Control.

Mercedes-AMG gaat van de PureSpeed slechts 250 exemplaren bouwen. Het is zoals gezegd een model van Mercedes' nieuwe Mythos-label. Daaronder gaat Mercedes-Benz exclusieve, aangepaste versies van bestaande modellen voeren. Wat de PureSpeed kost, is niet bekend.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.