Mercedes-AMG introduceert 'elektrische turbo'
Om het turbogat te dichten
Ook Mercedes-AMG is druk in de weer om zijn modellijn efficiënter te maken. Om daarvoor te zorgen worden techneuten in het Duitse Affalterbach druk aan het werk gezet. Een resultaat van harde werk is bijna af: een turbo met een kleine elektromotor om het turbogat te voorkomen.
Mercedes-AMG koppelt een kleine elektromotor aan de turbine-as van het turbinewiel. Deze uiteraard elektronisch aangestuurde elektromotor drijft het compressorwiel aan op de momenten dat het turbinewiel nog niet wordt aangejaagd door de uitlaatgasstroom. Dit systeem voorkomt een zogeheten 'turbogat', het moment waarop de turbo nog niet actief is omdat het toerental simpelweg nog te laag is om voor voldoende uitlaatgasstroom te zorgen. De toevoeging van de elektromotor zorgt dus voor een directere respons vanaf een stationair toerental.
Mercedes-AMG bevindt zich in het eindstadium van het ontwikkelingsproces en sloeg voor de ontwikkeling de handen ineen met Garrett Motion. Dit bedrijf is gespecialiseerd op het gebied van de ontwikkeling van turbo’s. Welk seriemodel als eerste over deze nieuwe turbo gaat beschikken, is nog niet bekend.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
