Mercedes-AMG GT 4-Door deels elektrisch onderweg
E Performance plug-in
Mercedes-AMG stoomt de GT 4-Door Coupé klaar voor de volgende ronde. Nu komt-ie voorbijrijden in een bijzondere kleurstelling en dat is niet het enige dat verraadt dat we hier een speciale versie voor onze neus hebben.
In de omgeving van de Nürburgring dook deze bijzonder uitgedoste en nog maar zeer minimaal gecamoufleerde GT 4-Door Coupé op. De vierdeurs GT van Mercedes-AMG gaat qua uiterlijk vrijwel ongewijzigd verder, maar het grote nieuws zit dan ook verscholen onder het koetswerk. De kleurstelling kennen we immers van de foto's bij een eerder communiqué van Mercedes-AMG en als we inzoomen zien we op de flank onder de luchthapper niet alleen 'V8 Biturbo' staan, maar ook 'E Performance'. Het gaat hier dus om een beresterke plug-in hybride versie van de 4-Door Coupé.
Mercedes-AMG werkt aan deels elektrische aandrijflijnen, waarvan enkele de taak krijgen om met minder cilinders toch forse vermogens in de schaal te leggen, andere aandrijflijnen hebben juist als voornaamste doel om grensverleggende prestaties mogelijk te maken. Dat laatste is bij deze auto het geval. Deze heeft immers gewoon nog de 4.0 biturbo-V8 in de neus, maar die krijgt bijval van een elektromotor op de achteras.
De derhalve vierwielaangedreven GT 4-Door levert naar verwachting meer dan 800 pk systeemvermogen. Daarmee wordt het in één klap de krachtigste straatlegale Mercedes ooit. In de wandelgangen gaat al een tijdje '73 E Performance' als typeaanduiding voor deze GT 4-Door Coupé rond. Een iets mildere versie, de 63 S, krijgt de V8 met mild-hybride techniek erin. Die levert met de tijdelijk te gebruiken EQ-Boost waarschijnlijk rond of net boven de 650 pk aan vermogen.