Mercedes-AMG G63 gefacelift onderweg
Toch geen elektrokracht voor sportieve topversie?
De huidige generatie van de Mercedes-Benz G-klasse is weliswaar pas vier jaar oud, maar lijkt uiteraard nog sprekend op de oer-G. Nu vindt Mercedes het tijd voor een lichte bijpuntsessie voor het archaïsche ontwerp. Aan het uiterlijk verandert echter niet veel, onderhuids des te meer.
Mercedes-Benz vond het bij het ontwerpen van de nieuwe G-klasse die vier jaar geleden verscheen niet nodig om het bekende lijnenspel bij het grofvuil te zetten. De G-klasse lijkt nog steeds als twee druppels water op de oer-G uit eind jaren 70. Daar gaat de ophanden zijnde facelift niet veel aan veranderen. Dat bleek in januari al toen de vernieuwde G gecamoufleerd voorbij kwam rijden. Nu is ook de Mercedes-AMG G63 gespot en die bevestigt dat nog maar eens. Never change a winning team, moeten ze bij Mercedes denken.
De camouflage lijkt dan ook redelijk overbodig, al gaan we er wel van uit dat er lichte wijzigingen voor het bumperwerk in het vat zitten. Het grootste nieuws is bij deze facelift echter verborgen onder de koets en is dus zelfs zonder camouflage niet zomaar te ontdekken. Logischerwijs voorziet Mercedes-Benz de G-klasse van zijn jongste variant van het befaamde MBUX-infotainmentsysteem. Dat tref je immers al in onder meer de nieuwe S-klasse en dan kan de G-klasse uiteraard niet achterblijven.

Mercedes-AMG G63
Voor specifiek de G63 rekenden we ook voorzichtig op bijzonder motorisch nieuws. Bij AMG zijn ze immers druk in de weer met het elektrificeren van de krachtpatsers en logischerwijs moet ook de G63 eraan geloven. Nu lijkt het er alleen op dat de G63 voorlopig niet meedoet. Er zijn immers geen stickers zichtbaar die erop wijzen dat hier een hybride aangedreven auto rijdt. Evenmin spotten we een extra laadklepje. Het vermoeden dat de G63 een (plug-in) hybride wordt, lijkt daarmee keihard onderuit te worden gehaald. Dat wordt dus weer onversneden V8-geweld. De huidige G63 heeft dankzij de dubbel geblazen 4.0 V8 585 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. Misschien gaat daar zelfs nog een schepje bovenop, al zou het voor de gemiddelde sterveling ongetwijfeld prima zijn als het hierbij blijft.
Dat het er vooralsnog op lijkt dat AMG de G-klasse nog niet van elektrokracht voorziet, betekent overigens niet dat de G-klasse daarmee geen kennis maakt. Met de EQG Concept blikte Mercedes-Benz immers vorig jaar vooruit op een volledig elektrische G-klasse. Een prototype is tot dusver nog niet gespot.