“Meeste automobilisten niet bewust van bandenlabel”

Wel vertrouwen, geen kennis

Bandenlabel Vredestein

De meerderheid van de automobilisten is zich bij aankoop van nieuwe banden niet bewust van de prestaties van die banden volgens het verplichte bandenlabel, blijkt uit onderzoek van bandenfabrikant Apollo Vredestein.

Dat is pijnlijk, want per 1 mei is er een nieuw (op de foto rechts) en duidelijker Europees bandenlabel. Hierop staat net als voorheen vermeld hoe de band het doet als het gaat om rolweerstand, veiligheid en geluid, maar dan duidelijker en vollediger.

Ook zijn verkopende garagebedrijven vanaf 1 mei verplicht om klanten te attenderen op de classificatie van een band zoals die op dit label staat vermeld. Als garages zich daaraan houden is er een heleboel veranderd, want in het onderzoek blijkt dat slechts 44 procent van de bandenkopende automobilisten hierop bij de laatste bandenaankoop is geattendeerd.

Vertrouwen

Desgevraagd geeft 82 procent van deze groep bovendien aan dat de keuze voor een vervangende band in de toekomst wel degelijk beïnvloed kan worden dit label. Dat geldt vooral voor de prestaties op de gebieden efficiëntie en geluid. Opvallend: jongere automobilisten tonen meer vertrouwen in het label dan ouderen.

Apollo Vredestein ziet in de uitkomsten van het onderzoek een grote uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector. “Deze bandenclassificaties worden duidelijk heel erg gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan”, stelt Yves Pouliquen van het bedrijf.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.