Meer nieuws over de nieuwe Corolla
In het belangrijke segment van de compacte middenklassers komt Toyota met een nieuwe Corolla. Net als de Yaris is dit weer een auto waar de Europeanen een flinke vinger in de pap hebben gehad. Kun je ook zien, want het suffige imago is op de jongste Corolla niet meer van toepassing. Toyota lanceert maar liefst vijf carrosserievarianten in één klap: een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan, een station en een ruimtelijke Verso. Ze hebben allemaal een sprekende, spannende neus en - afhankelijk van de doelgroep - een meer of minder uitbundig gestileerde achterkant. Met andere woorden, de sedan is het meest gewoontjes en de hatchbacks en de Verso zien er het lekkerst uit. In afmetingen groeide de Corolla's in lijn met de concurrentie: de hatch meet 4,18 meter, de Verso 4,24 meter en sedan en station zijn met 4,39 meter nog wat langer. De met 13 centimeter gegroeide wielbasis van 2,60 meter geeft goede hoop op duidelijk meer binnenruimte.
Met name die Verso is een heel belangrijke voor Toyota, want de Japanners hadden nog geen ruimtewagen in het segment waar de meeste MPV's worden verkocht. Met de Corolla Verso opent Toyota de aanval op succesnummers als de Renault Scénic, De Opel Zafira en de Citroën Xsara Picasso. De auto ziet er met die knik in de taillelijn leuk uit en in het interieur valt er met de zitplaatsen achterin nog redelijk wat te variëren. Een aardigheidje in dit segment is de mogelijkheid om een achteruitkijkcamera als extra te bestellen. Kun je op de monitor midden in het dashboard zien wat er achter de auto gebeurt.
Het interieur van de nieuwe Corolla laat een goede indruk achter. Dat komt vooral doordat de materialen minder plasticachtig zijn; de Europese invloed, zullen we maar zeggen, waarbij er duidelijk is gekeken naar de Volkswagen Golf die in deze klasse toch wel als een soort maatstaf wordt beschouwd. Het dashboard ziet er prima uit met duidelijk afleesbare klokken en de mogelijkheid voor een navigatiesysteem met zo'n makkelijk te bedienen touchscreen.
Op motorisch gebied kun je alle koetswerken combineren met een 1.4 van 97 pk, een 1.6 van 110 pk en een tweeliter D-4D-diesel van 90 pk. Voor de Verso is er dan nog een 1.8 met 135 pk beschikbaar en de driedeurs T-Sport krijgt een 1.8 met maar liefst 192 pk mee. Voor de hatchbacks is er de 110 pk D-4D, die wat ons betreft ook wel in de wat hogere Verso zou mogen. Alle benzinemotoren zijn voorzien van het VVT-i-systeem en de diesels hebben beide common-railtechniek onder de kap.
Met uitzondering van de sedan staan de nieuwe Corolla's vanaf februari bij de dealer te pronken; liefhebbers van de vierdeurs zullen nog iets langer geduld moeten hebben. Toyota haalt de Corolla's overigens uit diverse landen naar ons toe. De hatchbacks lopen in Engeland van de band, de Verso en de station komen uit Japanse productie en de sedan wordt in Turkije in elkaar gezet.